Preliminary communication
Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji
Zvonimir Komar
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Full text: croatian pdf 203 Kb
page 269-278
downloads: 511
cite
APA 6th Edition
Komar, Z. (2010). Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji. Pedagogijska istraživanja, 7 (2), 269-278. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/index.php/118100
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji." Pedagogijska istraživanja, vol. 7, no. 2, 2010, pp. 269-278. https://hrcak.srce.hr/index.php/118100. Accessed 22 Nov. 2024.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji." Pedagogijska istraživanja 7, no. 2 (2010): 269-278. https://hrcak.srce.hr/index.php/118100
Harvard
Komar, Z. (2010). 'Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji', Pedagogijska istraživanja, 7(2), pp. 269-278. Available at: https://hrcak.srce.hr/index.php/118100 (Accessed 22 November 2024)
Vancouver
Komar Z. Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2010 [cited 2024 November 22];7(2):269-278. Available from: https://hrcak.srce.hr/index.php/118100
IEEE
Z. Komar, "Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji", Pedagogijska istraživanja, vol.7, no. 2, pp. 269-278, 2010. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/index.php/118100. [Accessed: 22 November 2024]
Full text: english pdf 113 Kb
page 279-279
downloads: 275
cite
APA 6th Edition
Komar, Z. (2010). Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji. Pedagogijska istraživanja, 7 (2), 269-278. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/index.php/118100
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji." Pedagogijska istraživanja, vol. 7, no. 2, 2010, pp. 269-278. https://hrcak.srce.hr/index.php/118100. Accessed 22 Nov. 2024.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji." Pedagogijska istraživanja 7, no. 2 (2010): 269-278. https://hrcak.srce.hr/index.php/118100
Harvard
Komar, Z. (2010). 'Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji', Pedagogijska istraživanja, 7(2), pp. 269-278. Available at: https://hrcak.srce.hr/index.php/118100 (Accessed 22 November 2024)
Vancouver
Komar Z. Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2010 [cited 2024 November 22];7(2):269-278. Available from: https://hrcak.srce.hr/index.php/118100
IEEE
Z. Komar, "Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji", Pedagogijska istraživanja, vol.7, no. 2, pp. 269-278, 2010. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/index.php/118100. [Accessed: 22 November 2024]
Full text: german pdf 100 Kb
page 280-280
downloads: 280
cite
APA 6th Edition
Komar, Z. (2010). Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji. Pedagogijska istraživanja, 7 (2), 269-278. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/index.php/118100
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji." Pedagogijska istraživanja, vol. 7, no. 2, 2010, pp. 269-278. https://hrcak.srce.hr/index.php/118100. Accessed 22 Nov. 2024.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji." Pedagogijska istraživanja 7, no. 2 (2010): 269-278. https://hrcak.srce.hr/index.php/118100
Harvard
Komar, Z. (2010). 'Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji', Pedagogijska istraživanja, 7(2), pp. 269-278. Available at: https://hrcak.srce.hr/index.php/118100 (Accessed 22 November 2024)
Vancouver
Komar Z. Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2010 [cited 2024 November 22];7(2):269-278. Available from: https://hrcak.srce.hr/index.php/118100
IEEE
Z. Komar, "Dijalektičko mišljenje kao mogući konstituens pedagogijskog pristupa kompetenciji", Pedagogijska istraživanja, vol.7, no. 2, pp. 269-278, 2010. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/index.php/118100. [Accessed: 22 November 2024]
Abstract
Pitanje o socijalnoj kompetenciji u ovome se radu postavlja u horizontu pitanja o svrsi i u tom smislu izlazišta socijalne kompetencije. Dominantna svršna određenja u trenutnom traženju određenja socijalne kompetencije koncentriraju se na pojmove poput „prilagodba”, „reakcija”, „fleksibilnost”, „zahtjevi okruženja” ili pak „funkcionalno ponašanje”. Sva su ta određenja u svojoj suštini usmjerena na konformističko postojanje i pozicionirana su heteronomno u odnosu spram zatečenoga društvenog stanja. Ovako određeni pojam socijalne kompetencije u potpunom je neskladu s pedagogijom, shvaćenom kao znanost autonomnog (samo)vođenja subjekta ka svrsi slobodne umnosti. Budući da stojimo uz navedeni pojam pedagogije, naš mogući stav spram trenutno dominantnih određenja socijalne kompetencije moguće je odrediti na jedan od dva načina: ili socijalna kompetencija nije pedagogijska kategorija ili socijalnu kompetenciju treba drugačije shvatiti. Spomenuti pojam pedagogije od kojega krećemo nije tek pretpostavljen, nije slučajan, a držimo i da je nužno određen upravo na navedeni način. Zašto je tome tako ne može biti predmetom rasprave ovoga članka. Od navedenih mogućnosti, u radu je odabran put mogućeg mišljenja o pedagogijski shvaćenoj socijalnoj kompetenciji. Problem koji bi se pri takvu pokušaju mišljenja socijalne kompetencije trebao svladati jest nemogućnost transcendiranja pojedinačnog i onda puko induktivnim sabiranjem „uopćenog” „socijalnog odnosa”. Drugim riječima, nužno bi bilo naći samu logiku socijalnog odnosa mimo sabiranja ponašajno-manifestnih značajki „socijalno kompetentnog” ponašanja. Kao možebitni pedagogijski put u socijalnu kompetenciju nadalje se istražuje proces su-odgoja i su-obrazovanja zajednice slobodnih subjekata. Svršni pojam ovog pokušaja pedagogijskog razumijevanja socijalne kompetencije je pojam zajednice. Utoliko se u radu analizira pojam zajednice i pokušaj dolaska do onog zajednicu-omogućujućeg. Pritom se dijalektika zbivanja su-odgoja i suobrazovanja kroz mišljenje iskazuje istodobno i kao moment kretanja i razvoja socijalne kompetencije i kao konstituens istinske zajednice. Svrha kretanja zapravo proizlazi iz z-bivanja odgoja i obrazovanja i razotkriva se u već spomenutom svršnom dijelu pojma pedagogije: zajednici kao dijalektici slobodne umnosti. Ako je z-bivanju odgoja i obrazovanja pripadno to da se ono događa u zajednici, tada je nešto poput pedagogijskog pogleda na socijalnu kompetenciju moguće. S time u skladu, kao moguće izlazište pedagogijski shvaćenog pojma socijalne kompetencije u radu se uzima odgojenost i obrazovanost za zajedništvo, pri čemu se odnosi na onaj pojam zajedništva koji proizlazi iz dijalektike slobodne umnosti.
Keywords
pedagogija; socijalna kompetencija; zajednica; mišljenje; dijalektika
Hrčak ID:
118100
URI
https://hrcak.srce.hr/118100
Publication date:
29.12.2010.
Article data in other languages:
english
german
Visits: 2.670
*