Review article
Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?
Slavica Bašić
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Full text: croatian pdf 962 Kb
page 25-40
downloads: 2.143
cite
APA 6th Edition
Bašić, S. (2007). Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?. Pedagogijska istraživanja, 4 (1), 25-40. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/index.php/118345
MLA 8th Edition
Bašić, Slavica. "Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?." Pedagogijska istraživanja, vol. 4, no. 1, 2007, pp. 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/118345. Accessed 27 Dec. 2024.
Chicago 17th Edition
Bašić, Slavica. "Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?." Pedagogijska istraživanja 4, no. 1 (2007): 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/118345
Harvard
Bašić, S. (2007). 'Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?', Pedagogijska istraživanja, 4(1), pp. 25-40. Available at: https://hrcak.srce.hr/index.php/118345 (Accessed 27 December 2024)
Vancouver
Bašić S. Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2007 [cited 2024 December 27];4(1):25-40. Available from: https://hrcak.srce.hr/index.php/118345
IEEE
S. Bašić, "Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?", Pedagogijska istraživanja, vol.4, no. 1, pp. 25-40, 2007. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/index.php/118345. [Accessed: 27 December 2024]
Full text: english pdf 590 Kb
page 40-40
downloads: 258
cite
APA 6th Edition
Bašić, S. (2007). Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?. Pedagogijska istraživanja, 4 (1), 25-40. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/index.php/118345
MLA 8th Edition
Bašić, Slavica. "Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?." Pedagogijska istraživanja, vol. 4, no. 1, 2007, pp. 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/118345. Accessed 27 Dec. 2024.
Chicago 17th Edition
Bašić, Slavica. "Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?." Pedagogijska istraživanja 4, no. 1 (2007): 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/118345
Harvard
Bašić, S. (2007). 'Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?', Pedagogijska istraživanja, 4(1), pp. 25-40. Available at: https://hrcak.srce.hr/index.php/118345 (Accessed 27 December 2024)
Vancouver
Bašić S. Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2007 [cited 2024 December 27];4(1):25-40. Available from: https://hrcak.srce.hr/index.php/118345
IEEE
S. Bašić, "Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?", Pedagogijska istraživanja, vol.4, no. 1, pp. 25-40, 2007. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/index.php/118345. [Accessed: 27 December 2024]
Full text: german pdf 589 Kb
page 41-41
downloads: 277
cite
APA 6th Edition
Bašić, S. (2007). Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?. Pedagogijska istraživanja, 4 (1), 25-40. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/index.php/118345
MLA 8th Edition
Bašić, Slavica. "Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?." Pedagogijska istraživanja, vol. 4, no. 1, 2007, pp. 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/118345. Accessed 27 Dec. 2024.
Chicago 17th Edition
Bašić, Slavica. "Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?." Pedagogijska istraživanja 4, no. 1 (2007): 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/118345
Harvard
Bašić, S. (2007). 'Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?', Pedagogijska istraživanja, 4(1), pp. 25-40. Available at: https://hrcak.srce.hr/index.php/118345 (Accessed 27 December 2024)
Vancouver
Bašić S. Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2007 [cited 2024 December 27];4(1):25-40. Available from: https://hrcak.srce.hr/index.php/118345
IEEE
S. Bašić, "Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?", Pedagogijska istraživanja, vol.4, no. 1, pp. 25-40, 2007. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/index.php/118345. [Accessed: 27 December 2024]
Abstract
U radu se polazi od analize značenja oksimorona “obrazovni standardi” kojim se želi skrenuti pozornost na novi tip standarda, koji se razlikuju od dosadašnjih pedagoških standarda prema tome što se odnose na izlaz (output) i u nacionalnom okviru preciziraju kako taj izlaz treba izgledati (modeli kompetencija, test-zadaci). Kritičko je razmatranje koncepta obrazovnih standarda poduzeto u namjeri da se pokrene stručno-pedagoška rasprava o tome vodi li ovaj način koncipiranja odgojno-obrazovnih ciljeva do nove kulture učenja i podučavanja ili obrazovni sustav vodi prema racionalno planiranom poduzetništvu, apsolutiziranju određenih formi tehnološki osigurane nastave i duhovnog osiromašivanja učenika. Namjera nije osporiti potrebu postavljanja (i provjeravanja) standarda u području obrazovanja, nego problematizirati standarde učeničkih postignuća (output paradigmu) kao ekonomsko-funkcionalistički instrument kontrole učinkovitosti sustava i istaknuti (još uvijek bezglasnu) pedagošku perspektivu u smislu standarda uvjeta školskog učenja, standarda pedagoškog djelovanja, standarda okvirnih školskih, odnosno standarda sustavnih uvjeta. Osnovna misao tih standarda je da uvjete i oblike školskog rada i učenja treba smisleno, planski poboljšati, pri čemu će se investirati u školske materijalne uvjete, kvalitetu iskustava učenja, kao i u samoobrazovanje i samoorganizirano učenje, posebno učitelja (nastavnika, profesora) kao osnovnog agensa svih reformi obrazovnog sustava i sukreatora nove nastavne kulture.
Keywords
obrazovni standardi; standardizacija obrazovanja; kompetencije; kvaliteta nastave; testiranje; kritika obrazovnih standarda
Hrčak ID:
118345
URI
https://hrcak.srce.hr/118345
Publication date:
25.5.2007.
Article data in other languages:
english
german
Visits: 5.175
*