Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.5613/rzs.44.3.3

Kulturna potrošnja i glazbene preferencije mladih: razvoj tipologije na primjeru Zadra

Željka Tonković orcid id orcid.org/0000-0002-5972-9491 ; Department of Sociology, University of Zadar, Croatia
Krešimir Krolo orcid id orcid.org/0000-0002-4556-7698 ; Department of Sociology, University of Zadar, Croatia
Sven Marcelić orcid id orcid.org/0000-0003-4755-2796 ; Department of Sociology, University of Zadar, Croatia


Full text: croatian pdf 1.803 Kb

page 287-315

downloads: 1.607

cite


Abstract

U radu se analiziraju i interpretiraju rezultati istraživanja kulturne potrošnje mladih u Zadru. U prvome dijelu rada izlažu se najvažniji teorijski pristupi kulturnoj potrošnji te se iznosi pregled prethodnih istraživanja kulturne potrošnje i životnih stilova mladih u Hrvatskoj. U središnjem dijelu rada iznose se i analiziraju rezultati istraživanja provedenog internetskom anketom 2014. godine na prigodnom uzorku mladih u Zadru (N = 429). Kako bi se ispitala struktura ispitanih kulturnih i glazbenih preferencija, korištena je faktorska analiza. Nakon utvrđivanja pojedinih faktora vezanih uz obrasce kulturne potrošnje, provedena je klasterska analiza, s ciljem utvrđivanja pojedinih tipova kulturnih potrošača. Klasterskom analizom ekstrahirana su četiri distinktivna klastera kulturnih potrošača: tradicionalno-konvencionalni, rokersko-alternativni, elektronički i klaster visoke kulture. Rezultati istraživanja upućuju na vidljivu distinkciju između tradicionalnih, modernih i elitnih obrazaca kulturne potrošnje. Provedene analize pritom pokazuju da imovinski status nema veliku ulogu u kulturnim preferencijama, za razliku od dobi, spola, radnog statusa i obrazovnog postignuća roditelja. Zaključuje se da su obrasci elitne i tradicionalne kulture trajniji i stabilniji od onih moderne.

Keywords

kulturna potrošnja; glazbene preferencije; mladi; tranzicija; individualizacija

Hrčak ID:

142945

URI

https://hrcak.srce.hr/142945

Publication date:

31.12.2014.

Article data in other languages: english

Visits: 4.405 *