Skip to the main content

Original scientific paper

Utjecaj obitelji na kognitivno funkcioniranje i razvoj čitanja

Mira Čudina-Obradović ; Učiteljska akademija, Sveučilište u Zagrebu


Full text: croatian pdf 16.571 Kb

page 195-210

downloads: 847

cite


Abstract

Provedeno je istraživanje na 119-ero djece (65 djevojčica i 54 dječaka, prosječne dobi šest godina i sedam mjeseci) prije upisa pa do kraja prvog razreda. Cilj je istraživanja bio utvrditi jesu li različiti aspekti djetetova kognitivnog funkcioniranja neposredno prije upisa u školu pod utjecajem socio-ekonomskog statusa njegove obitelji. Primijenjena su tri mjerila socio-ekonomskog statusa: majčin i očev stupanj obrazovanja i učiteljičina procjena imovinskog stanja djetetove obitelji. Provedena je analiza razlika između djece nižeg i srednjeg/visokog socio-ekonomskog statusa u varijablama relevantnima za učenje čitanja: inteligencija, kratkoročno pamćenje, prostorna orijentacija i predškolska fonološka osjetljivost, predškolske čitalačke i matematičke vještine, kao i uspješnost čitanja na kraju prvog razreda. Provedeno je pet zasebnih ANCOVA-analiza s pomoću kojih se određivala značajnost razlika u navedenim varijablama uz kontrolu djetetove prihvaćenosti u obitelji, djetetove inteligencije, predškolskih čitalačkih vještina i predškolske fonološke osjetljivosti. Nakon što je provedena statistička kontrola za varijable koje bi, osim socio-ekonomskog statusa, mogle imati utjecaja na tražene razlike, rezultati su pokazali značajan utjecaj obiteljskih činitelja na kratkoročno vizualno pamćenje, elementarnu fonološku osjetljivost, predškolsku vještinu pisanja, razumijevanje pročitanog teksta te na ocjenu iz hrvatskog jezika i opći uspjeh na kraju školske godine.

Keywords

socio-ekonomski status; inteligencija; kratkoročno pamćenje; glatko čitanje; predškolske čitalačke vještine; fonološka osjetljivost; prihvaćenost djeteta u obitelji

Hrčak ID:

154394

URI

https://hrcak.srce.hr/154394

Publication date:

31.12.1999.

Article data in other languages: english

Visits: 2.417 *