Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.5673/sip.55.2.2

Namjera studiranja učenika različitog rezidencijalnog podrijetla – kapitali i simbolička vrijednost obitelji i zajednica odrastanja

Olgica Klepač


Full text: croatian pdf 3.807 Kb

page 127-147

downloads: 1.322

cite


Abstract

Za učenike iz ruralnih sredina obrazovanje je jedan od glavnih mehanizama
uzlazne društvene i geografske mobilnosti. Istraživanja u zemljama s velikim ruralnim
područjima, uz demografske i ekonomske, bilježe i dinamične obrazovne trendove.
Usporedbe učenika iz ruralnih i urbanih područja prema različitim obrazovnim ishodima
ukazuju na to da učenici iz ruralnih sredina imaju niže aspiracije i rezultate na testovima,
te u manjem broju upisuju četverogodišnje studije i diplomiraju. Ipak, pitanje
doprinosi li ruralnost i kako nejednakim obrazovnim mogućnostima ostaje otvoreno.
Osnovni je cilj rada u hrvatskom kontekstu ispitati razlike u obrazovnim namjerama
i orijentacijama učenika različitog rezidencijalnog podrijetla. Nadalje, problematizira
se uloga ruralnosti u potrazi za mogućim objašnjenjima pronađenih razlika. Okvir
Bourdieuove teorije prakse, koji čine koncepti kulturnog, socijalnog, ekonomskog kapitala
te habitusa i polja, proširen je interesom za prostorne nejednakosti obrazovnih
mogućnosti s obzirom na rezidencijalno podrijetlo učenika. Poseban naglasak stavlja
se na ispitivanje simboličke vrijednosti koju za učenike ima, uz obiteljski i školski kontekst,
kontekst zajednice odrastanja. Rad obuhvaća deskriptivnu i usporednu analizu
(hi-kvadrat, t-test) podataka sakupljenih u proljeće 2014. godine na reprezentativnom
uzorku maturanata trogodišnjih i četverogodišnjih srednjih škola regije Slavonije (N =
439). Analize su potvrdile pretpostavljene urbano-ruralne razlike u namjeri studiranja
i obrazovnim orijentacijama, razinama dostupnog kulturnog i ekonomskog kapitala,
a potvrdio se i različit značaj konteksta odrastanja i školovanja za učenike različitog
rezidencijalnog podrijetla.

Keywords

rezidencijalno podrijetlo; obrazovne mogućnosti; urbano-ruralne razlike; učenički kapitali; simbolička vrijednost obitelji/zajednica odrastanja

Hrčak ID:

159888

URI

https://hrcak.srce.hr/159888

Publication date:

13.6.2016.

Article data in other languages: english

Visits: 3.030 *