Arti musices, Vol. 48 No. 2, 2017.
Original scientific paper
https://doi.org/10.21857/y26kec37k9
Pristupi njemačkoj recepciji Verdijeve Messa da Requiem kroz analizu metapodataka i horizontalno čitanje
Torsten Roeder
orcid.org/0000-0001-7043-7820
; Universität Würzburg, Würzburg, Germany
Abstract
Ovaj članak predstavlja dio doktorskog rada koji se fokusira na njemačku recepciju djela Messa da Requiem Giuseppea Verdija. Korpus teksta sadrži 320 tekstova iz njemačkih novina i glazbenih časopisa u razdoblju prvih nastupa u Austriji, Njemačkoj i Švicarskoj (1874-1878). S obzirom na to da su autori uglavnom nepoznati, a korpus se sastoji od heterogenih tekstova, u radu se predlažu dva načina olakšavanja historiografskoga rada. Prva je ideja analizirati metapodatke kako bi se upoznali sa strukturama korpusa, što je ilustrirano pregledom relevantnih publikacija i njihovih različitih geografskih područja. Druga ideja temelji se na semantičkim subjektima u tekstovima, kao što su osobe, mjesta, skladbe i izvedbe, a naziva se »horizontalno čitanje«, svrha kojeg je okupiti sve kontekste jedne zajedničke referentne točke u svim tekstovima (npr. početak skladbe) i usporediti ih jedne s drugima kako bi se upoznali s mogućim aspektima recepcije, kao i s općim tendencijama ili individualnim interpretacijama. To je prikazano kroz dva dijela, Mors stupebit iz Dies irae, te Requiem aeternam s početka Messa da Requiem. Ovi dijelovi bili su sagledani vrlo različito: dok je kritičare zaprepastio Mors stupebit, Requiem aeternam je, čini se, savršeno pogodio utješnu notu za kojom je njemačka glazbena estetika žudila. Oba pristupa podržavaju izradu povijesne naracije i dovoljno su fleksibilna da ih se prilagodi bilo kojoj definiranoj točki podataka.
Keywords
recepcija glazbe; glazbena kritika; Giuseppe Verdi; pogrebna misa; njemačka glazba 19. stoljeća; analiza metapodataka; horizontalno čitanje; digitalna humanistika; digitalna muzikologija; kodiranje teksta (TEI)
Hrčak ID:
192636
URI
Publication date:
18.1.2018.
Visits: 1.770 *