Skip to the main content

Original scientific paper

Odgovornost za sudar u pomorskom tegljenju

Branimir Lukšić ; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Splitu, Split, Hrvatska


Full text: english pdf 811 Kb

page 233-240

downloads: 1.547

cite


Abstract

Premda u pomorskom pravu ne postoje posebne odredbe za sudar u kojem sudjeluju brodovi u teglju, postoje posebne navigacijske karakteristike tegljenja koje ponekad mogu značajno utjecati na procesne odredbe kod sudara. Autor obrađuje upravo ove specifičnosti kod odgovornosti za sudar. On među njima spominje tzv. ''Pennsylvanijsko pravilo'' u američkoj sudskoj praksi i njegov utjecaj na teret dokaza.
Kod odgovornosti za sudar između tegljača i tegljenog broda autor pokazuje, kroz komparativni prikaz formularnih ugovora, kako se ova odgovornost pretežno ravna prema ugovornosm utanačenju između brodova koji plove u teglju čak mnogo više nego prema tome koji je od njih imao kontrolu tegljenja. On analizira odredbe standardnih uvjeta tegljenja Velike Britanije, Nizozemske, te tipiziranih ugovora za tegljenje na otvorenom moru ''Towcon'' i ''Towhire'', ukazujući i na granice stranačke dispozicije.
Zatim se osvrće na sudar između brodova u teglju i trećih brodova i na doseg erga tertios ugovornih klauzula o naknadi i oslobođenju (indemnity and exemption clauses).
Na kraju prikazuje i pitanje oslobođenja od odgovornosti za štete pri sudaru kod tegljenja. Autor smatra da bi primjenom odredaba Konvencije o ograničenju odgovornosti iz 1976., prema kojima stranka koja želi ograničiti svoju odgovornost treba samo dokazati da je odgovornost, nastala ''u izravnoj vezi s operacijama broda'', mogla biti otklonjena neadekvatnost i nepravednost dosadašnje prakse, prema kojoj mali i relativno bezvrijedan tegljač, tegleći veliki brod može počiniti veliku štetu i za nju odgovarati relativno malim fondom. Autor smatra da bi primjenom odredaba Konvencije iz 1976., u slučaju da brodovi u teglju počine štetu trećem brodu krivnjom tegljača, oni morali i mogli ograničiti odgovornost za novčani iznos dobiven ukupnom tonažom tegljača i tegljenog broda.

Keywords

odgovornost za sudar; pomorsko tegljenje; Konvencija o ograničenju odgovornosti (1976.); treći brodovi;

Hrčak ID:

209718

URI

https://hrcak.srce.hr/209718

Publication date:

20.12.1991.

Article data in other languages: english

Visits: 2.315 *