Skip to the main content

Original scientific paper

Utjecaj cijene i imidža marke na percipiranu kvalitetu

Sunčana Piri Rajh orcid id orcid.org/0000-0001-7715-1518 ; Faculty of Economics & Business
Edo Rajh orcid id orcid.org/0000-0003-1916-5756 ; The Institute of Economics, Zagreb


Full text: croatian pdf 3.816 Kb

versions

page 5-16

downloads: 451

cite


Abstract

Potrošačeva percepcija kvalitete proizvoda smatra se jednom od najvažnijih odrednica kupovnog ponašanja i odabira proizvoda. Percipirana kvaliteta može se definirati kao potrošačev sud o općoj izvrsnosti ili superiornosti proizvoda, odnosno kao vrednovanje proizvoda na temelju njegovih obilježja. Ova obilježja dijele se na temeljna ili unutrašnja, koja su specifična za svaki proizvod ponaosob i neodvojivi su dio proizvoda (boja, okus, miris, stupanj slatkoće itd.) i neopipljiva, koja se odnose na proizvod, ali nisu njegov dio u fizičkom smislu. Brojna su se istraživanja usredotočila upravo na utjecaj neopipljivih obilježja na potrošačevo vrednovanje proizvoda u procesu odlučivanja o kupovini i u tom smislu ova se obliježja smatraju značajnim pokazateljima njegove kvalitete. Cijena i marka su među najvažnijim neopipljivim obilježjima proizvoda i često se povezuju s percipiranom kvalitetom. Istraživanja su pokazala da potrošači koriste cijenu kako bi zaključili o kvaliteti proizvoda kada im je ona jedina dostupna informacija u odlučivanju o kupovini. Nadalje, istraživanja su također pokazala da kada se cijena kombinira s ostalim obilježjima proizvoda, potrošači najčešće koriste marku kao informaciju na temelju koje zaključuju o kvaliteti proizvoda. Cilj ovog rada bio je istražiti utjecaj cijene i imidža marke na percipiranu kvalitetu. Specificiran je strukturni model utjecaja razine cijene i imidža marke na percipiranu kvalitetu, a da bi se isti testirao, provedeno je istraživanje na uzorku od 424 studenta dodiplomskog studija Ekonomskog fakulteta Zagreb. Rezultati istraživanja dobiveni metodom modeliranja strukturnih jednadžbi ukazuju na prihvatljivu razinu odgovaranja modela empirijskim podacima. Standardizirani strukturni koeficijenti pokazuju da imidž marke jače utječe na percipiranu kvalitetu nego razina cijene. Primjene rezultata istraživanja diskutiraju se na kraju rada.

Keywords

cijena; marka; percipirana kavaliteta

Hrčak ID:

21997

URI

https://hrcak.srce.hr/21997

Publication date:

1.12.2004.

Article data in other languages: english

Visits: 2.601 *