Original scientific paper
Spolne razlike i školsko iskustvo u razvoju svijesti i prakse građanstva mladih
Vladimir Vujčić
; Faculty of Political Science, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Abstract
U ovom radu provedene su dvije analize. Prva se odnosi na analizu spolnih razlika u razvoju građanske svijesti (razumijevanju građanstva) i prakse građanstva (prakticiranju građanstva), a drugi se odnosi ponajprije na analizu varijabli “školskog iskustva” (školske klime ili opažene mogućnosti za otvorenu razrednu raspravu, te varijabli opaženih zadataka školskog učenja ili odgoja) na očekivano glasovanje na izborima u odraslo doba. Dobivene smo podatake usporedili sa sličnim međunarodnim komparativnim istraživanjima (IEA studija, 2001., istraživanje C. Hahn, 1998.). Istraživanje je pokazalo da se spolne razlike smanjuju u građanskoj političkoj svijesti i kulturi mladih, ali da ne nestaju te da postoje znatne razlike među pojedinim zemljama u vezi s tim. Naše istraživanje pokazalo je da postoje znatne razlike među spolovima u razumijevanju građanstva, a nešto manje u praksi građanstva među srednjoškolcima. Međutim, te razlike nisu osobito jake. Sve upućuje na zaključak kako više nije opravdano govoriti o građanskoj političkoj kulturi kao “muškoj kulturi”, iako spol još uvijek proizvodi znatne razlike, ali ne više samo u korist muškog spola. Put prema uravnoteženoj građanskoj političkoj kulturi, barem što se spola tiče, nije još uvijek završen. Drugo, naše je istraživanje pokazalo da političko obrazovanje učenika i opaženi zadatci političkog odgoja u školama imaju znatan utjecaj na očekivano glasovanje na izborima u odraslo doba. To potvrđuje tezu kako školsko političko obrazovanje vrijedi, pa makar i u ograničenim iznosu i samo za ključne varijable građanske svijesti i prakse.
Keywords
građanstvo; mladi; političko obrazovanje studenata; spol; spolne razlike
Hrčak ID:
22670
URI
Publication date:
23.5.2005.
Visits: 2.303 *