Ars Adriatica, No. 10, 2020.
Original scientific paper
https://doi.org/10.15291/ars.3196
Antonio Michelazzi i Francesco Cabianca: nova djela u Italiji i Hrvatskoj
Damir Tulić
; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofski fakultet Sveučilišta u RijeciSveučilišna avenija 4HR - 51000 Rijeka
Mario Pintarić
orcid.org/0000-0002-0230-6463
; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofski fakultet Sveučilišta u RijeciSveučilišna avenija 4HR - 51000 Rijeka
Abstract
Nove znanstvene spoznaje o kiparu i altaristu Antoniju Michelazziju (Gradisca d'Isonzo, 1707. – Rijeka, 1771.) pokazale su kako je riječ o kudikamo kompleksnijoj stvaralačkoj ličnosti, nego što je to do sada bilo poznato. Ovom mu se prigodom pripisuju mramorni kipovi sv. Ivana Krstitelja i sv. Marka na glavnom oltaru župne crkve San Biagio u Cinto Caomaggioreu. Potvrđuje se i Michelazzijevo autorstvo mramornog oltara Svetog Križa u župnoj crkvi Marijina Uznesenja u Rijeci, a na temelju potvrde iz 1740. o primitku 150 zlatnika za rad na ovom oltaru. Uz Michelazzijeve kipove u Cintu na glavnom je oltaru smješten kip Vjere koji se prepoznaje kao djelo venecijanskog kipara Francesca Cabiance (Venecija, 1666. – 1737.). Njemu se pripisuje niz drugih skulptura počevši od dvaju mramornih anđela u župnoj crkvi u Preganziolu, a za koje je utvrđeno da su nastali 1697. i izvorno se nalazili u crkvi San Cristoforo u Udinama. Cabianca je isklesao četiri mramorna kipa evanđelista (aukcijska kuća), kao i kiparsku dekoraciju na glavnom oltaru župne crkve Sant'Andrea u Ceredi. Njegov katalog za privatne naručitelje oplemenjen je s pet novih mramornih bista nastalih tijekom drugog desetljeća 18. stoljeća. To su poprsja Flore i Apolona u Zimskom vrtu u Sankt-Peterburgu, bista Djevojke (aukcijska kuća) te dva poprsja Djevojaka iz samostana San Lazzaro degli Armeni u Veneciji. Kao Cabiancin rad prepoznaje se i mramorni reljef Ecce Homo u crkvi Il Redentore u Veneciji te anđeli na oltaru Presvetog Sakramenta u crkvi Svetog Šime u Zadru. Konačno, terakotna skulptura svetog Ivana Evanđelista (aukcijska kuća) prepoznaje se kao prvi model za veliki mamorni kip istoimenog sveca u Scuola Grande di San Giovanni Evangelista u Veneciji.
Keywords
Antonio Michelazzi; Cinto Caomaggiore; Rijeka; Francesco Cabianca; Udine; Preganziol; Sankt-Peterburg; Venecija; mramorna skulptura; 18. stoljeće
Hrčak ID:
249182
URI
Publication date:
30.12.2020.
Visits: 2.020 *