Review article
Američki nekomercijalni radio: Mainstream (public) vs. Community radio
Goran Ivanović
Abstract
Američki eter odavno je veliki business, kojemu posebice na ruku ide i Zakon o
telekomunikacijama iz 1996. godine pa u SAD-u prevladavaju medijske koporativno
oligopolne organizacije, koje imaju drugačiju perspektivu, drugačije prioritete i drugačijim
prikazuju život u lokalnoj zajednici. No, komuniciranje u zajednici ipak je potpuno
drugačiji koncept od uobičajene prodaje proizvoda. Za razliku od komercijalnih
radijskih postaja, koje čine veliku većinu ukupnog broja radijskih postaja u SAD-u,
profit ne bi smio diktirati i programe nekomercijalnih postaja, iako smo posljednjih
godina sve češće svjedoci upravo takve pojave. Stoga se iz američkog javnoradijskog
sektora izdvaja progresivni community radio, koji unatoč pritiscima, poglavito korporacija,
zadržava temeljne karakteristike demokratskog javnog komuniciranja.
Community radio omogućava i olakšava pristup do etera običnim građanima,
poglavito manje pravno zastupljenim segmentima populacije, kakve su nacionalne, etničke,
kulturne, političke, interesne, dobne i slične manjine, koje vrlo lako mogu postati
glas većine. Kao medij demokratskog komuniciranja, community radio nudi treći
put, drugačiji od korporativno-komercijalnog i državno-javnog. Unatoč očiglednim
razlikama od mainstream javnog radija i sve većem broju slušatelja, community radio
je, prema važećim američkim zakonima, još marginalizirani dio javnog radijskog
sektora.
Keywords
community radio; radijske postaje; Sjedinjene Američke Države; nekomercijalni mediji; demokratsko javno komuniciranje
Hrčak ID:
23373
URI
Publication date:
20.5.2000.
Visits: 2.261 *