Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.47960/2712-0457.2021.1.2.51

Komunikacija u televizijskim reality programima kao ključan čimbenik dekomponiranja društva i kolektivnoga otuđenja na primjeru Tuckmanova modela razvoja timova

Dušan Stojaković ; Faculty of Contemporary Arts, Belgrade, Serbia
Milena Ilić orcid id orcid.org/0000-0002-9719-175X ; Faculty of Contemporary Arts, Belgrade, Serbia


Full text: croatian pdf 111 Kb

page 51-59

downloads: 297

cite

Full text: english pdf 173 Kb

page 59-59

downloads: 70

cite


Abstract

Televizijski reality programi danas predstavljaju jednu od omiljenijih medijskih formi, uz globalnu popularnost i ogromne prihode. Najveći dio suvremene televizijske publike prati ovakve programe ugledajući se na kulturološke, komunikološke i sociološke modele koji su u njima plasirani. Publika postaje i nevidljivi akter, od čijih odluka, glasanjem i participacijom, u manjoj ili većoj mjeri ovisi kako sama dramaturgija tako i finalni ishod. Životni stilovi postaju sve dinamičniji čineći kolektivno otuđenje stvarnošću, a reality programi samo pridonose međusobnomu udaljavanju ljudi, iako to isprva ne izgleda tako. Tuckmanov model razvoja timova ilustrira konstruktivan nastanak i razvoj jednoga tima, uz ključne faze kroz koje tim prolazi na svome putu k ispunjenju zacrtane misije i postavljenih zadataka. Ovaj model prikazuje i faze uspona i faze padova u okviru razvoja tima. Komunikacija u reality programu, kao jednoj od vodećih televizijskih formi, može se analizirati s gledišta ovoga modela tako što se prvenstveno temelji na timu, a zatim i na razvoju tima, koji je kompatibilan s Tuckmanovim fazama. Problem kod reality programa jest taj što timska komunikacija u jednome trenutku prerasta u a priori izoliranu osobnu kompetitivnost individualnih aktera, gdje više nema prostora za upućenost jednih na druge i timski dijalog. Svatko svakomu postaje konkurencija i prijetnja u borbi za pobjedu. Takav medijski model, koji isprva promovira timski duh, u jednome trenutku prerasta u individualnu težnju za pokoravanjem protivnika u komunikacijskome i svakome drugom smislu te širokim masama auditorija plasira legitimno opravdanje za kolektivno otuđenje, kroz identifikaciju s glavnim akterima reality programa i njihovu agresivnu i isključivu komunikaciju, odnosno kroz dekomponiranje tima kao jedne od najvažnijih socijalnih kategorija.

Keywords

komunikacija; televizijski reality program; kolektivno otuđenje; razvoj tima; Tuckmanov model razvoja timova

Hrčak ID:

272223

URI

https://hrcak.srce.hr/272223

Publication date:

30.6.2021.

Article data in other languages: english

Visits: 1.098 *