Review article
JEZIK I STIL OSNOVNOŠKOLSKIH UDŽBENIKA HRVATSKOGA JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI
Karol Visinko
; Filozofski fakultet u Rijeci, Sveučilište u Rijeci
Abstract
U radu se prikazuju dosadašnja teorijska i empirijska istraživanja
te se najavljuje potreba za interdisciplinarnim istraživanjem koje bi u dogledno
vrijeme trebalo konkretnim pokazateljima bitno utjecati na stanje u vezi s
udžbenicima hrvatskoga jezika i književnosti.
Budući da je riječ o osnovnome sredstvu namijenjenome učeniku u procesu
učenja, pretpostavlja se da udžbenik osigurava veliki stupanj samostalnosti učenika
u čitanju, u radu na tekstu te u pisanju na predlošku udžbeničkih jedinica, što pak
uključuje potrebno učenikovo razumijevanje svih sastavnica pojedine udžbeničke
jedinice (polaznih tekstova, metodičkoga instrumentarija i metatekstova).
Učenikovu samostalnost i uspješnost u stjecanju temeljnih osnovnoškolskih
znanja o hrvatskome jeziku i književnosti, uz dobroga učitelja, razvija i usavršava
i udžbenik za hrvatski jezik i književnost te se tako intenzivnije potiču i razvijaju
učenikove jezične i literarne sposobnosti i vještine. Da bi se to ostvarilo, osnovni je
uvjet udžbenički jezik i stil kojim su pisani provjereni i učenikovoj dobi primjereni
stručni sadržaji. Riječ je, dakle, o hrvatskome standardnome jeziku, ali koji je u
skladu sa stupnjem učenikova razumijevanja. Udžbenički jezik i stil, osobito na
osnovnoškolskome stupnju, zahtijeva izrazitu jasnoću i jednostavnost, prohodnost
koja će učeniku omogućiti samostalno čitanje i razumijevanje pročitanoga.
Keywords
Hrčak ID:
26966
URI
Publication date:
4.12.2006.
Visits: 5.309 *