Original scientific paper
https://doi.org/10.5673/sip.61.1.3
Medijacijska uloga osobina ličnosti i rodnih uloga u povezanosti roda i empatije kod budućih nastavnica i nastavnika
Ivana Pikić Jugović
; Institute for Social Research in Zagreb, Croatia
Dora Petrović
orcid.org/0000-0002-3873-9631
; Institute for Social Research in Zagreb, Croatia
Iris Marušić
orcid.org/0000-0003-4837-790X
; Institute for Social Research in Zagreb, Croatia
Abstract
Nastavnička empatija važan je dio profesionalne uloge nastavnika i povezana je s brojnim ishodima
kod učenika. Istraživanja pokazuju da su žene empatičnije od muškaraca, ali rod prestaje
biti prediktorom empatije nakon što se u regresijske modele uključe osobine ličnosti ili rodne
uloge. Ugodnost i ekspresivnost pokazale su se najsnažnijim korelatima empatije među osobinama
ličnosti odnosno rodnim ulogama, no te su determinante empatije još uvijek rijetko
istražene kod nastavnika/ca. Stoga je cilj ovog istraživanja ispitati ulogu ugodnosti i ekspresivnosti
u odnosu između roda i empatije na uzorku studenata/tica nastavničkog smjera različitih
fakulteta. Testirana su dva serijalna medijacijska modela s rodom kao prediktorom, ugodnošću
i ekspresivnošću kao medijatorima te aspektima empatije kao kriterijskim varijablama.
Rezultati su potvrdili medijacijsku ulogu ugodnosti i ekspresivnosti u odnosu između roda i
empatije. Značajni učinci serijalne medijacije pokazali su da su buduće nastavnice iskazale veću
ugodnost što je imalo pozitivan učinak na ekspresivnost, a to je potom imalo pozitivan učinak
na empatičnu brigu i zauzimanje tuđe perspektive. Rezultati istraživanja ukazuju na potrebu za
diferenciranim pristupom treninzima empatije s različitim skupinama budućih nastavnika/ca,
posebno s onima koji imaju manje izraženu ugodnost i ekspresivnost.
Keywords
empatija; budući nastavnici/e; ličnost; rodne uloge; serijalna medijacija
Hrčak ID:
303933
URI
Publication date:
29.5.2023.
Visits: 1.590 *