Skip to the main content

Review article

KOMPARATIVNE PREDNOSTI I KONKURENTNOST: PRIMJER TRGOVINE BOSNE I HERCEGOVINE S NJEZINIM GLAVNIM PARTNERIMA

Snježana Brkić ; University of Sarajevo Faculty of Economics and Business


Full text: english pdf 451 Kb

page 137-155

downloads: 696

cite


Abstract

Rad se bavi analizom izraženih komparativnih prednosti i međunarodne konkurentnosti Bosne i Hercegovine (BiH) u trgovini s njezinim glavnim partnerima od 2008. do 2017. godine. Usporedbom rezultata dvaju različitih koncepata uspješnosti u trgovini, u radu se nastoje identificirati karakteristike položaja BiH u njezinim najvažnijim bilateralnim trgovinskim odnosima. Korišteno je nekoliko pokazatelja međunarodne specijalizacije i konkurentnosti na makro i mezzo razini, poput Balassinog indeksa izraženih komparativnih prednosti (RCA), trgovinske bilance i razlike između jediničnih vrijednosti izvoza i uvoza. Rezultati istraživanja pokazuju potrebu unaprijeđenja položaja BiH u bilateralnoj trgovini: izražena komparativna prednost postoji samo u trgovini sa Srbijom, uvoz dominira u jednosmjernim trgovinskim tokovima BiH, dok kategorije trgovine koje predstavljaju neuspješnu cjenovnu konkurentnost i neuspješnu konkurentnost u kvaliteti proizvoda, prevladavaju u dvosmjernoj trgovini BiH. Analiza je otkrila i izvjestan strukturni zaokret u pogledu povećanja udjela kategorija s uspješnom konkurentnošću kod trgovine sa svim partnerima. Test konzistencije između RCA indeksa i dvodimenzionalnih mjera međunarodne konkurentnosti pokazao je konzistentnije rezultate pri usporedbi udjela industrija s komparativnim nedostacima s udjelom industrija s neuspješnom konkurentnošću.

Keywords

izražena komparativna prednost (RCA); međunarodna konkurentnost; cjenovna konkurentnost; konkurentnost u kvaliteti; Bosna i Hercegovina (BiH)

Hrčak ID:

239591

URI

https://hrcak.srce.hr/239591

Publication date:

23.6.2020.

Article data in other languages: english

Visits: 1.791 *