Review article
KOMPARATIVNE PREDNOSTI I KONKURENTNOST: PRIMJER TRGOVINE BOSNE I HERCEGOVINE S NJEZINIM GLAVNIM PARTNERIMA
Snježana Brkić
; University of Sarajevo Faculty of Economics and Business
Abstract
Rad se bavi analizom izraženih komparativnih prednosti i međunarodne konkurentnosti Bosne i Hercegovine (BiH) u trgovini s njezinim glavnim partnerima od 2008. do 2017. godine. Usporedbom rezultata dvaju različitih koncepata uspješnosti u trgovini, u radu se nastoje identificirati karakteristike položaja BiH u njezinim najvažnijim bilateralnim trgovinskim odnosima. Korišteno je nekoliko pokazatelja međunarodne specijalizacije i konkurentnosti na makro i mezzo razini, poput Balassinog indeksa izraženih komparativnih prednosti (RCA), trgovinske bilance i razlike između jediničnih vrijednosti izvoza i uvoza. Rezultati istraživanja pokazuju potrebu unaprijeđenja položaja BiH u bilateralnoj trgovini: izražena komparativna prednost postoji samo u trgovini sa Srbijom, uvoz dominira u jednosmjernim trgovinskim tokovima BiH, dok kategorije trgovine koje predstavljaju neuspješnu cjenovnu konkurentnost i neuspješnu konkurentnost u kvaliteti proizvoda, prevladavaju u dvosmjernoj trgovini BiH. Analiza je otkrila i izvjestan strukturni zaokret u pogledu povećanja udjela kategorija s uspješnom konkurentnošću kod trgovine sa svim partnerima. Test konzistencije između RCA indeksa i dvodimenzionalnih mjera međunarodne konkurentnosti pokazao je konzistentnije rezultate pri usporedbi udjela industrija s komparativnim nedostacima s udjelom industrija s neuspješnom konkurentnošću.
Keywords
izražena komparativna prednost (RCA); međunarodna konkurentnost; cjenovna konkurentnost; konkurentnost u kvaliteti; Bosna i Hercegovina (BiH)
Hrčak ID:
239591
URI
Publication date:
23.6.2020.
Visits: 1.791 *