Review article
Art terapija u odgojno-obrazovnom sustavu
Sabrina Mazzola Roguljić
orcid.org/0009-0002-6422-5738
Abstract
Art terapija postaje sve prisutnija u širokom spektru odgojno-obrazovnih
institucija. Uvodi se i primjenjuje u centrima za mentalno zdravlje kao i u
bolničkim ustanovama diljem svijeta od sredine prošlog stoljeća. Cilj art
terapije u odgojno-obrazovom sustavu je integracija učenika u školski sustav
na emocionalnom, socijalnom i edukativnom nivou.
U pokušaju da udovolje obrazovnim zahtjevima, škole i predškolske ustanove
osmišljavaju specifične programe kojima se pokušavaju približiti potrebama
učenika. Izrael služi kao primjer uvođenja art terapeuta u školski sustav, gdje
skoro svaka škola ima art terapeuta. Art terapeuti provode terapiju s učenicima
koji se suočavaju s emocionalnim, razvojnim poteškoćama i teškoćama u
učenju te ih imaju priliku promatrati u školskom okruženju i komunicirati s
obitelji i nastavnicima, što pridonosi boljem razumijevanju prirode njihovih
međuljudskih odnosa. Na osnovi procjene ponašanja učenika, njegovog
emocionalnog stanja, eventualnih problema i njegovih potreba art terapeuti
utvrđuju ciljeve i plan rada za pojedinca ili grupe nadopunjavajući postojeći
obrazovni plan i program. Važno je napomenuti da art terapeuti u školama nisu
tu samo za učenike, nego za sve sudionike sustava. Oni organiziraju radionice s
djelatnicima škole kao i radionice s roditeljima. Art terapeuti u školama postaju
poveznica između roditelja i djece, roditelja i učitelja, učitelja i djece, polazeći od
činjenice da je u sistemu svaka karika važna.
Na području Hrvatske art terapeut je novo zanimanje. Art terapiju nalazimo u
psihijatrijskim bolnicama i centrima za osobe s posebnim potrebama. Te radionice
najčešće vode likovni pedagozi ili likovni umjetnici sa ili bez dodatne edukacije. Ne može se očekivati skori ulazak art terapije u školski sustav, ali se možemo
nadati da će već provedena internacionalna istraživanja o učinkovitosti art
terapije u školama (Kaspy 2021, Regev 2021, Luzzatto 2021, Bowen-Salter
2021,…) utjecati na razmatranje ove mogućnosti.
Zahvaljujući art terapiji, razbija se stigma o mentalnom zdravlju, potiče se
briga o sebi i drugima i poboljšava kvalitetu života. Ona djeluje preventivno, što
može rezultirati zdravijiim društveno prihvatljivijim ponašanjem, povećanim
samopoštovanjem i pozitivnijim stavom o sebi, školi i učenju te bi upravo zato
bilo zanimljivo proučiti ideju uključivanja art terapije u odgojno-obrazovni
sustav.
Keywords
Hrčak ID:
314709
URI
Publication date:
20.12.2023.
Visits: 1.043 *