Arti musices, Vol. 55 No. 1, 2024.
Original scientific paper
https://doi.org/10.21857/9e31lhzjkm
Utjecaj opće pedagogije na glazbeno obrazovanje u Zagrebu u 19. stoljeću na primjeru Pjevačke obuke u pučkoj školi Vjenceslava Novaka
Marija Benić Zovko
orcid.org/0000-0002-1868-7547
; Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU, Zagreb, Hrvatska
Abstract
Utjecaj opće pedagogije na glazbeno obrazovanje u Zagrebu u 19. stoljeću u ovom se radu istražio na Pjevačkoj obuci u pučkoj školi Vjenceslava Novaka, koja je objavljena 1892. kao metodički priručnik za nastavnike glazbe na pučkim školama i udžbenik za polaznike učiteljske škole. To je prvo djelo u kojem se teorijski elaborirala i praktično razradila metodika nastave Pjevanja u pučkoj školi, a autor se jasno pozvao na europske i hrvatske pedagoške autoritete. Među njima su Johann Heinrich Pestalozzi, Johann Friedrich Herbart, Jan Ámos Komenský, Stjepan Basariček, Milan Kobali i Ljudevit Modec. Protiveći se dotad uobičajenoj metodi memoriranja nakon ponavljanja za učiteljem, Novak je svoju metodu temeljio na analitičko-sintetičkom usvajanju nastavnoga gradiva u kojem se ono što je iskustveno naučeno potom tijekom nastavnoga procesa raščlanjuje, analizira i sintetizira u apstraktne glazbene pojmove i zakonitosti. Velik značaj dao je osvještavanju estetičke dimenzije glazbe. Postavio je temelje moderne glazbene pedagogije.
Keywords
metodika pjevanja; pučka škola; Vjenceslav Novak; glazbena pedagogija; Johann Heinrich Pestalozzi; Johann Friedrich Herbart; Jan Ámos Komenský; Stjepan Basariček; Milan Kobali; Ljudevit Modec
Hrčak ID:
319643
URI
Publication date:
22.7.2024.
Visits: 331 *