Review article
Segedska škola etnologije: tradicije, napori i izazovi. Pristupi podučavanju etnologije u sklopu bolonjskog procesa (Sažetak)
Gábor Barna
; University of Szeged, Faculty of Arts, Department of Ethnology and Cultural Anthropology, Hungary
Abstract
U desetljećima nakon Drugoga svjetskog rata etnografija, etnologija i folkloristika predavale su se u Mađarskoj na dva sveučilišta – Sveučilištu u Budimpešti i Sveučilištu u Debrecenu, unutar sličnih disciplinarnih okvira. U podučavanju i istraživanju važnost se pridavala proučavanju mađarske seljačke kulture iz povijesne retrospektive, u cilju njezine rekonstrukcije. Međutim, kao posljedica disciplinarnog, međunarodnog i interdisciplinarnog utjecaja, tijekom 1970-ih i 1980-ih stvorili su se uvjeti za velike paradigmatske promjene kako u istraživanju, tako i u predavanjima. Najvažniji pokazatelj te promjene bila je činjenica da je etnologija umjesto seljačkog društva počela istraživati društvo u cjelini, sve kulturne fenomene i mnoge suvremene probleme. Na institucionalnoj razini podučavanje etnologije je reorganizirano s ponovnom uspostavom predavanja iz etnologije na Sveučilištu u Szegedu, osnivanjem novog odsjeka na Sveučilištu u Pečuhu i ponovnim uvođenjem predavanja na temu mađarske etnologije u Kolozsváru (Cluj-Napoca, Transilvanija, Rumunjska).
Slične promjene provedene su i na Odsjeku za etnologiju u Szegedu. Prvo smo proširili tradicionalne etnološke teme na podučavanje i istraživanje novih tema. Od 1998. godine uveli smo predavanja iz etnologije religije unutar područja specijalističkih znanja. U segedskoj školi etnologije folkloristika, materijalna kultura i kulturna antropologija podučavaju se unutar jednog područja i unutar istog odsjeka.
U skladu s odredbama Bolonjskog sporazuma, na dodiplomskom studiju studenti slušaju temeljne/uvodne kolegije i dobivaju uvid u opću i specifičnu metodologiju. Na toj razini započinjemo samo jedan specijalistički program – folkloristiku i antropologiju plesa – u kojem studenti stječu osnovna teoretska znanja o narodnim plesovima. Antropologija plesa predaje se i na diplomskome studiju gdje postoje i kolegiji iz etnologije i antropologije religije, zajedno s onima koji se bave kulturnom baštinom. U Mađarskoj postoji velika potreba za predavačima etnologije. Pedagogija i metodologija predavanja etnologije također se predaju na diplomskoj razini. No, općenito, diplomski je studij podijeljen na tri dominantna specijalistička modula. Opći i specijalistički programi pripremaju studente za razna područja istraživanja, za područje obrazovanja, obrazovanja odraslih, javnih muzejskih zbirki, turizma, telekomunikacija te za rad u mnogim segmentima državne administracije i lokalnih vlasti.
Studentima je na raspolaganju ekstenzivna međunarodna razmjena putem programa Erasmus/Socrates i CEEPUS, kao i studentski međunarodni ljetni seminar u Szegedu (Seminarium Ethnologicum Szegediense). Sadržaj preddiplomskoga, diplomskoga i poslijediplomskog studija uvelike je određen činjenicom da je etnologija sada pod snažnim utjecajem kulturne i socijalne antropologije.
Keywords
predavanje etnologije; folklor; kulturna antropologija na mađarskim sveučilištima; segedska škola etnologije; etnologija religije; antropologija plesa; kulturna baština
Hrčak ID:
29453
URI
Publication date:
4.12.2008.
Visits: 2.061 *