Preliminary communication
https://doi.org/10.5613/pol.27.1.5
HERALDIČKO KOLEKCIONARSTVO KAO STRATEGIJA IZGRADNJE DRUŠTVA U SOCIJALISTIČKOJ JUGOSLAVIJI
Željko Heimer
; Hrvatsko grboslovno i zastavoslovno društvo
Abstract
Rad, primarno kroz dva izdanja albuma samoljepljivih sličica s prikazima grbova gradova u tadašnjoj Jugoslaviji, ukazuje na poveznice triju društvenih fenomena, od kojih su dva nerijetko na margini socioloških istraživanja, a imaju ili su imala potencijal kao značajno formativno oruđe za izgradnju željenog društvenog uređenja i strukture u socijalističkoj Jugoslaviji. Prvo, fenomen sustavne brige za izgradnju društvenog identiteta pokazuje se kao značajan element društvene interakcije. Druga dva fenomena su kolekcionarstvo, sustavno sakupljanje određenih predmeta u potrošačkom društvu, povezano sa specifičnim zajednicama kolekcionara kao zanimljivom podskupinom u društvu, te heraldika, ovdje razmatrana kao fenomen uporabe grbova i drugih znakova kao simbola društvenih zajednica. Album slovenskog brenda žvakaćih guma Koloy’s Grbi Jugoslavije objavljen je 1968. godine i u novom oblikovanju slijedi uglavnom heraldičku tradiciju ovih prostora prilagođenu novom mediju, dok album novosadskog nakladnika NIŠRO Dnevnik Od Vardara pa do Triglava – Upoznajmo svoju domovinu, objavljen 1985. godine, uvodi inovativnu strategiju sakupljanja sličica koje se prodaju kao razglednice te je za njihovo sakupljanje potrebno obići zemlju ili ostvariti mrežu suradnika za razmjenu tih razglednica iz raznih dijelova države. Ove razglednice imale su i nezanemarivog uspjeha u tom svom primarnom, nekolekcionarskom obliku i bile u prodaji i poštanskoj uporabi gdjegdje (gdje ideološki simboli u samim grbovima to nisu spriječili) još dugo nakon raspada zajedničke države. Rad se na koncu ukratko osvrće i na neka druga izdanja kolekcionarskih albuma s temom grbova i zastava iz istog razdoblja.
Keywords
izgradnja društvenog identiteta; kolekcionarstvo; heraldika; veksilologija municipalni grb; sakupljanje sličica; album za naljepnice
Hrčak ID:
324925
URI
Publication date:
15.2.2025.
Visits: 0 *