Skip to the main content

Other

O identitetu Vinodola

Stanko Antić Peverin


Full text: croatian pdf 886 Kb

page 9-33

downloads: 46

cite


Abstract

Promatra li se Vinodol s nekog okolnog mjesta dobiva se jedinstvena asocijacija, koja se može izreći u nekoliko riječi: more - udolina – povijest- sadašnjost - budućnost. Ta asocijacija čini kolaž identiteta Vinodola, njegov imidž, osobnu kartu, portret. U detaljnijoj analizi taj skup obilježja može se raščlaniti na a) more, b) udolina, c) čovjek i promatrati u povijesnom kontekstu od prastarih vremena (rano kameno doba), kojima će se u zadnjih stotinjak godina pridružiti jedinstvena riječ – turizam. Kao što je asocijacija jedinstvena, tako je i Vinodol jedinstvena zajednica neorganske i organske prirode, prirode i čovjeka u vremenu od nekoliko tisuća godina. Unutar pak te cjeline više je manjih lokaliteta, mjesnih identiteta (Grižane, Klenovica, Novi Vinodolski, Crikvenica…). Neki elementi te cjeline i njenih manjih dijelova postepeno se gube i mijenjaju, te novi nastaju, ali ostaju ključna obilježja, kao relativno trajna, u stalnoj modifikaciji. Pritom, iako je čovjek jedan od tvoraca tih obilježja, učinio je i puno pogrešaka, koje negativno djeluju na imidž kraja. Najviše se to događalo u 20. stoljeću prekomjernim iskorištavanjem prirodne sredine, neekološkim ponašanjem, urbanizacijom i eskalacijom turističkih sadržaja. Dakle, Vinodol ima svoj identitet, ali se on mijenja; nešto izumire i nestaje, nešto se mijenja i dorađuje, ponešto stvara novog. Stalno se razvija pri čemu nas zabrinjava da nema dovoljno odgovornosti i brige da se očuva ono što je najvrijednije u njemu, njegova prirodna i povijesna krunica s divnim cvjetovima koje smo naslijedili od predaka i prirode.

Keywords

Vinodol; identitet; imidž; prirodna sredina; povijesna baština; kulturne vrijednosti; etnička obilježja; gospodarska osobitost (turizam); lokalne posebnosti; promjene u tijeku; transparentnost; moderni dizajn

Hrčak ID:

332551

URI

https://hrcak.srce.hr/332551

Publication date:

22.11.2006.

Article data in other languages: english

Visits: 188 *