Skip to the main content

Original scientific paper

Relevantne vrednote za uspješan brak i željeni broj djece u Hrvatskoj

Josip Baloban ; Catholic Faculty of Theology, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Gordan Črpić ; Catholic Faculty of Theology, University of Zagreb, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 7.149 Kb

page 619-640

downloads: 1.140

cite


Abstract

Članak, s jedne strane pretresa i komentira važne vrednote za uspješan brak, a s druge strane analizira željeni broj djece, koji su naveli ispitanici. Cijeli članak se, prije svega, bazira na socioreligijskom istraživanju »Vjera i moral u Hrvatskoj«, ali istodobno donosi i komparaciju s europskim istraživanjem vrednota 1990. godine. S obzirom na vrednote važne za uspješan brak hrvatsko istraživanje je pokazalo da između Europe i Hrvatske postoji velika sličnost, a ne različitost. Sličnost se pokazuje u odnosu na vrednote povjerenja, poštivanja, razumijevanja, tolerancije i djece, koje su najznačajnije svim Europljanima. Isto vrijedi za vrednote vjere, slaganja u političkim pitanjima i socijalnog podrijetla, koje se nalaze pri dnu ljestvice. Naše istraživanje koristilo se s pet faktora na osnovu faktorske analize: sociokulturna homogenost, osobna veza supružnika, život u zajednici, tradicionalne vrednote i materijalni uvjeti. Prema provedenom istraživanju većina stanovnika Hrvatske (78,4%) želi dvoje ili troje djece. U odnosu na željeni broj djece Hrvatska ne zaostaje za Europom, štoviše, hrvatski građani žele imati 2,70 djece, a europski prosjek je 2,462 djece po obitelji. Više djece žele imati ljudi kojima su Bog i religija važniji u životu, čija je crkvenost intenzivnija, koji su stariji i manje obrazovani. Sudeći po željama u budućnosti u Hrvatskoj bi bilo za očekivati obitelji s dvoje i troje djece kao prevladavajući obiteljski oblik. Stvarnost će međutim ovisiti o uzajamnom djelovanju još mnogih drugih faktora.

Keywords

brak; obitelj; vrednote; djeca; faktor (faktorska analiza); osoba

Hrčak ID:

31592

URI

https://hrcak.srce.hr/31592

Publication date:

27.4.1999.

Article data in other languages: english

Visits: 2.367 *