Original scientific paper
Natječaji i nominacije za najbolje riječi - zašto su zanimljivi i što nam pokazuju
Vesna Muhvić-Dimanovski
Anita Skelin Horvat
Abstract
Posljednjih se godina u časopisu Jezik objavljuje natječaj za najbolje riječi u protekloj godini,
odnosno traže se zamjene za nepotrebne tuđice ili za one domaće riječi koje se po nekim svojim
obilježjima ne uklapaju dobro u hrvatski jezični sustav. Ti natječaji često izazivaju brojne komentare
i često se na njih gleda s vrlo negativnih pozicija. Mnogi ih smatraju neprimjerenima, jer ih
povezuju isključivo s purističkim jezičnim stavovima i misle kako je takva vrst natječaja specifična
za isključivo navedeni časopis. Primjeri iz brojnih drugih jezika, međutim, pokazuju nam kako su
natječaji ili nominacije za najbolje, najistaknutije, najmaštovitije, naj(ne)potrebnije ili čak i najgore
riječi nešto što se javlja bez obzira na to jesu li ti jezici skloni purizmu ili, naprotiv, otvoreni prema
svim mogućim stranim utjecajima. U članku se navode razni tipovi natječaja i sličnih aktivnosti
u pojedinim zemljama, kriteriji koji su u njima postavljeni te stanovit broj riječi koje su na tim
natječajima izabrane kao najbolje u okviru zadanih kategorija. Namjera je ovoga priloga da pokaže
do koje se mjere tzv. prosječni govornici nekoga jezika mogu promatrati kao aktivni sudionici u
ocjeni novostvorenih riječi, kakvo je njihovo mišljenje o pojedinim prijedlozima i može li se očekivati
da će reakcije šire publike utjecati na uporabu. Težište rada usmjereno je ponajprije na hrvatsku
situaciju i na odjek što su ga rezultati natječaja za nove riječi koje je Jezik objavio u lipnju
2007. godine imali u medijima i na internetskim forumima.
Keywords
Jezik (časopis); natječaji za nove riječi; jezični purizam; neologizmi; uporaba neologizama; hrvatski jezik
Hrčak ID:
25183
URI
Publication date:
1.7.2008.
Visits: 4.532 *