Review article
Jean Baudrillard i Slavoj Žižek o potrošačkom društvu
Abstract
Rad se usredotočuje na pristup društvu potrošnje francuskoga kulturnog teoretičara Jeana Baudrillarda i slovenskog filozofa Slavoja Žižeka. Oba su autora pod jakim utjecajem diskursa marksizma, strukturalizma, semiotike, psihoanalize (Žižek) i sociologije (Baudrillard). Članak se dotiče i manje poznatog aspekta misli Jeana Baudrillarda, koji od sedamdesetih godina 20. stoljeća polako napušta diskurse marksizma i strukturalizma te se okreće poststrukturalizmu, no koji unatoč tomu zadržava trajnu preokupaciju određenim fenomenima suvremenoga Zapadnog društva. Dok se inače rad dvaju teoretičara u literaturi ne dovodi često u izravnu vezu, autor u radu namjerava promisliti upravo dijelove u kojima se donekle preklapaju diskursi (strukturalizam, psihoanaliza, postmarksizam) i interesi dvaju teoretičara. Upravo je teorijska veza između (ranog) Baudrillarda i Žižeka u ovom radu prikazana kroz raskid »ranoga« s »kasnim« kapitalizmom te ostalim fenomenima suvremenih društava u neposrednom odnosu naspram te transformacije (sustav društvenih vrijednosti, politike, poretka, medija itd.). Potrošačko se društvo istodobno promatra i kao oblik uspostavljanja društvenog koda vrijednosti, kao sustav znakova i društvene diferencijacije, kao oblik društvene kontrole. U svojevrsnoj se dijalektici tako poredak zapadnoga kasnog kapitalizma podjednako očituje u ekscesu roba i potencijalnih užitaka, kao i u različitim anomijama koje identificiraju oba teoretičara (porast iracionalnog nasilja, rasizma itd.).
Keywords
Jean Baudrillard; Slavoj Žižek; kasni kapitalizam; potrošačko društvo; fetišizam robe; kod; superego
Hrčak ID:
39826
URI
Publication date:
30.6.2009.
Visits: 5.526 *