Skip to the main content

Original scientific paper

‘Žena za pultom’ kao ženski prototip: prime-time, popularna kultura Čehoslovačke 1970ih i 1980ih

Jakub Machek


Full text: english pdf 247 Kb

page 31-52

downloads: 1.137

cite


Abstract

Televizijske serije su u periodu tzv. Normalizacije u Čehoslovačkoj – 70. Ih i 80.
ih godina prošloga stoljeća, postale najvažniji žanr popularne kulture. Novi režim
prebacio je propagandni naglasak na sferu popularne kulture čime su televizijske
serije postale prostor u kojem se savjesno kontrolirana dominantna ideologija
spajala sa razmišljanjem i stavovima publike. Ovaj rad bavi se ulogom popularne
kulture u kasnom socijalističkom društvu, osobito njenim sudjelovanjem u procesu
postizanja konsenzusa između komunističke vlasti i podređenih građana. Razmatra
se kako je stvoren konsenzus kroz ograničen potrošački stil života. U prilog tomu
prikazan je institucionalni okvir produkcije i funkcije popularne kulture. To je u
svezi s fundamentalnim pitanjem primjenjivosti koncepta i teorija kulturnih studija
na situaciju socijalističkih društava. Preostali dio rada pozornost stavlja na analizu
jedne od najpopularnijih TV serija tog doba “Žena za pultom” koja u širem kontekstu
vremena postaje koristan instrument za studiju spolnih relacija predstavljenih
u stilskoj ideji socijalističke emancipacije. Prikazuju se podijele likova i funkcija
komunističkih slavlja kao primjeri većeg sustava kulturnih vjerovanja posredovanih
u seriji. U zadnjem dijelu autoria ističe “Ženu za pultom” kao tipičnu sapunicu
s karakteristikama koje uvode u idealan svijet u kojem sve važnije poteškoće
svakodnevnog života bivaju riješene. Glavni lik TV serije predstavlja idealnu
socijalističku ženu, kako bi se promovirao koncept socijalističkog načina ženske
emancipacije. Uloga oba spola razmatra se u završnom dijelu.

Keywords

popularna kultura; serije; spol; sapunica; socijalistička žena

Hrčak ID:

58482

URI

https://hrcak.srce.hr/58482

Publication date:

25.7.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 2.211 *