Uvodnik
UVODNIK
Nada Zgrabljić Rotar
; Hrvatski studiji Sveučilište u Zagrebu
Sažetak
Pred Vama je prvi broj dvadesetoga godišta Medijskih istraživanja. Ova obljetnička godina neka nam bude isprika što ćemo se u ovome Uvodniku kratko osvrnuti na povijest i razvoj časopisa.
Pokrenuli smo Medijska istraživanja u složenim i teškim godinama za cijelu našu zemlju pa tako i za znanstvenu zajednicu. Prvi je broj objavljen 1995. kao prvi časopis u Hrvatskoj koji je na znanstvenoj razini bio specijaliziran za područje medija i novinarstva te namijenjen proučavateljima i studentima javnog komuniciranja, novinarima i zainteresiranoj kulturnoj javnosti. Cilj je bio unaprijediti teoriju novinarstva i potaknuti znanstvena istraživanja medija. Takvih je istraživanja nedostajalo, a i ona koja su postojala objavljivana su u knjigama, zbornicima ili časopisima nekih drugih disciplina pa su zato bila teže dostupna zainteresiranoj publici. Komunikacijska znanstvena zajednica bila je u to vrijeme nedovoljno snažna i malobrojna pa je međunarodno uredništvo Medijskih istraživanja ustanovljeno kao nezavisna interdisciplinarna skupina znanstvenika, a djelovalo je izvaninstitucionalno. Zbog manjka empirijskih istraživanja na početku se teško dolazilo do kvalitetnih radova. Suradnja sa znanstvenicima iz drugih zemalja bila je način da časopis ostvari postavljene ciljeve o kvaliteti prihvaćenih članaka. Kvaliteta se testirala kroz sustav dvostruke anonimne recenzije. Kao što se osjećao manjak vrijednih empirijskih istraživanja i članaka, tako je, pa još i teže, bilo dobiti stručne recenzente voljne da savjetom i preporukom poboljšaju kvalitetu recenziranih radova. Od toga ipak nismo odustali nikada, jer smo smatrali da časopis mora ispuniti svoju formativnu funkciju u stvaranju standarda objavljivanih radova, odnosno da mora slijediti kriterije kvalitete međunarodnih časopisa u području informacijskih i komunikacijskih znanosti.
U povodu desete obljetnice časopisa, objavili smo knjigu “Medijska istraživanja i medijska disciplina od 1995-2005” gdje smo se, na temelju detaljnog izviješća o svim do tada objavljenim znanstvenim radovima, osvrnuli na promjenu trendova u medijskoj disciplini tijekom desetogodišnjeg razdoblja. Tim su se povodom, svojim prilozima u knjizi ugledne osobe iz javnog i kulturnog života osvrnule na važnost znanstvenih časopisa i na ulogu Medijskih istraživanja u razvoju komunikacijske znanstvene discipline u Hrvatskoj. Sudjelovali smo također u organiziranju gostovanja znanstvenika te znanstvenih i stručnih skupova kao što su, primjerice, Uloga lokalnih radio-postaja u razvoju demokracije društva, Mediji i etika, Intermedia, Medijska pismenost u digitalno doba – kulturna, ekonomska i politička perspektiva.
Od pokretanja časopisa 1995. godine do danas objavili smo više stotina znanstvenih radova, teorijskih ili empirijskih istraživanja autora iz cijeloga svijeta. Uz naše domaće, kod nas su objavljivali znanstvenici iz Australije, SAD-a, Nizozemske, Francuske, Švedske, Poljske, Makedonije, Srbije, Slovenije, BiH, Finske, Španjolske, Mađarske, Češke i iz Belgije. Internacionalizaciju časopisa posebno smo razvijali kroz partnerstvo s međunarodnim europskim projektima COST A20 “Digital Radio Cultures in Europe – The Impact of the Internet on the Mass Media in Europe” , COST A30 „East of West: setting a New Central and Eastern European Media Research Agenda”, COST Action IS0906 „Transforming Audiences, Transforming Societes“. Vezano za spomenute i druge projekte, objavili smo niz tematskih brojeva koje su uredili gosti-urednici: Etika i mediji (Ethics and Media), Interaktivno nakladništvo (Interactive Publishing), Nova medijska agenda: za europsku medijsku politiku u Hrvatskoj (New Media Agenda: For a European Media Policy in Croatia), Fotografija kao medij: Slike Domovinskog rata (Photography as a Medium: Images of a War), Nedoumice suvremenog novinarstva (Dilemmas of Contemporary Journalism), Mediji i javni interes (Media and the Public Interest), Rod, seksualnost i popularna kultura socijalizma (Gender, Sexuality and Socialist Popular Culture), Međunarodna novinarska ideologija u kontekstu nacionalnih tradicija novinarstva (International Journalistic Ideology in the Context of National Traditions of Journalism), Participativno novinarstvo (Participatory Journalism). Tijekom godina časopis je postao međunarodno vidljiv i prepoznat, a u našoj, kao i u nekim susjednim zemljama, pokrenuti su slični časopisi kojima su Medijska istraživanja služila kao pozitivan model i suradnik. Prisutni smo u relevantnim bazama kao što su SCOPUS, Sociological Abstracts i druge, a otvoren pristup časopisu ostvarujemo u bazi http://srce.hrčak.hr gdje je zabilježeno više od 260.000 posjeta, što je u prosjeku 10.000 po broju. Vjerujemo da je to pokazatelj koji govori o ulozi ovoga časopisa u razvoju komunikacijske discipline i teorije medija. Zadovoljni smo što smo postali koristan izvor bibliografskih podataka o recentnoj literaturi i pouzdan izvor informiranja o teorijskim i empirijskim istraživanjima međunarodne znanstvene zajednice s cjelovitim tekstovima. S ponosom gledamo na dosadašnje rezultate koje smo ostvarili sa svojim autorima, recenzentima i urednicima te zahvaljujemo našim pretplatnicima i svima koji su pridonijeli ovom projektu. Molimo Vas da nam i dalje šaljete svoje radove i priloge, kao i prijedloge, pohvale i kritike.
Glavna urednica
Nada Zgrabljić Rotar
Ključne riječi
Dvadeset godina; časopis Medijska istraživanja
Hrčak ID:
126385
URI
Datum izdavanja:
23.7.2014.
Posjeta: 1.782 *