Suvremena psihologija, Vol. 19 No. 2, 2016.
Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.21465/2016-SP-192-05
Stilovi vožnje i rizik od prometnih prekršaja i nezgoda
Andrea Tokić
orcid.org/0000-0001-8073-0430
; Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, Zadar, Hrvatska
Diana Dragaš
Ljiljana Gregov
orcid.org/0000-0002-2383-5567
; Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, Zadar, Hrvatska
Sažetak
Stil vožnje je relativno stabilan način kako osoba uobičajeno vozi. On uključuje izbor brzine vožnje, opću razinu pozornosti i asertivnosti, a pod utjecajem je stavova i uvjerenja o vožnji, ali i općenitih stavova. Stilovi vožnje mogu biti ključni faktori u objašnjenju nastanka nezgoda ili mogu biti medijatorske varijable između nekih sociodemografske
karakteristika i osobina ličnosti na nastanak nezgoda. Svrha rada bila
je utvrditi, na uzorku od 302 vozača i vozačice, međusobne odnose stilova vožnje, demografskih karakteristika i sudjelovanja u prometnim nezgodama i prekršajima. Ispitivanje je provedeno on-line, a prikupljani su podaci o osnovnim sociodemografskim značajkama, broju prekršaja i nezgoda u posljednjih pet godina, duljini vozačkog staža i stilovima vožnje.
Rezultati pokazuju da su muškarci češći počinitelji prometnih nezgoda i prekršaja nego žene. Žene više preferiraju siguran i strpljivi, anksiozan i disocijativan stil vožnje, a muškarci rizični i ljutiti stil vožnje. S duljinom vozačkog staža opada preferencija ljutitog i rizičnog stila vožnje. Osobe s više prometnih prekršaja više preferiraju rizičan stil vožnje nego vozači bez prekršaja ili samo s jednim prekršajem.
Rezultati ovog istraživanje mogu imati svoje praktične implikacije kroz razvoj edukacijskih programa i treninga (sa svrhom općeg povećanja sigurnosti u prometu), koji bi mogli biti ponešto različite za različite spolove s obzirom na to da su utvrđene značajne razlike između muškaraca i žena u svim stilovima vožnje.
Ključne riječi
prometni prekršaji i nezgode; spol; stil vožnje; vozački staž
Hrčak ID:
190249
URI
Datum izdavanja:
20.12.2016.
Posjeta: 2.270 *