Izvorni znanstveni članak
ZNAČENJE PROGRAMA “RUKOVOĐENJE I UPRAVLJANJE ZA ZDRAVLJE” U JAČANJU JAVNOZDRAVSTVENE I UPRAVNE KOMPETENCIJE HRVATSKIH ŽUPANIJA – DVANAEST GODINA POSLIJE
SELMA ŠOGORIĆ
orcid.org/0000-0002-2314-2146
; Sveučilište u Zagrebu, Medicinski fakultet, Škola narodnog zdravlja „Andrija Štampar“, Zagreb, Hrvatska
SILVIJE VULETIĆ
orcid.org/0000-0002-0620-8107
; Sveučilište u Zagrebu, Medicinski fakultet, Škola narodnog zdravlja „Andrija Štampar“, Zagreb, Hrvatska
JOSIPA KERN
orcid.org/0000-0002-0896-3018
; Sveučilište u Zagrebu, Medicinski fakultet, Škola narodnog zdravlja „Andrija Štampar“, Zagreb, Hrvatska
ALEKSANDAR DŽAKULA
; Sveučilište u Zagrebu, Medicinski fakultet, Škola narodnog zdravlja „Andrija Štampar“, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Cilj ovoga istraživanja bio je ocijeniti vrijednost učinaka programa “Rukovođenje i upravljanje za zdravlje” na sposobnost
hrvatskih županija da planiraju za zdravlje te implementiraju programe temeljene na lokalno prepoznatim zdravstvenim potrebama u podizanju javnozdravstvene i upravne kompetencije hrvatskih županija dvanaest godina nakon pokretanja toga Programa. U razdoblju od 2002. do 2008. godine svih dvadeset županijskih timova za zdravlje provedeno je kroz prvi set edukacijskih modula. Prva evaluacija Programa napravljena je 2006. godine. Temeljem rezultata evaluacije izrađen je
drugi set edukacijskih modula kroz koji je, u razdoblju od 2008. do 2009. godine provedeno šest županijskih timova. U drugoj evaluaciji Programa održanoj 2012. godine primijenjena su tri evaluacijska instrumenta: Matrica temeljnih funkcija javnog zdravstva (Local Public Health Practice Performance Measures Instrument) i hodogram aktivnosti županijskih timova (Procedure Chart) kao instrumenti za samoprocjenu te zabilješke/zapažanja mentora sa Škole narodnog zdravlja “Andrija Štampar”. Rezultati timova za zdravlje trinaest županijskih timova, sudionika u drugom krugu evaluacije u 2012.
godini bolji su u usporedbi s njihovim početnim stanjem (0-point). Promjene u rezultatima pokazuju statistički značajnu razliku kako u ukupnom zbroju (sve tri temeljne funkcije zajedno) tako i za svaku funkciju pojedinačno (procjena stanja, oblikovanje zdravstvene politike, osiguravanje resursa). Sve su županije pokazale napredak u funkciji procjene stanja i oblikovanja zdravstvene politike. Funkcija osiguravanja sredstava bila je unaprijeđena kod županija sudionica u drugom setu edukacijskih modula. Hodogrami aktivnosti županijskih timova pokazali su da su sve županije (sudionice u evaluaciji) izradile Županijske slike zdravlja i Planove za zdravlje s jasno definiranim prioritetima i aktivnostima kojima ih namjeravaju riješiti. Rezultati evaluacije provedene 2012. godine, kao i rezultati evaluacije iz 2006. pokazuju da su Programom unaprijeđene javnozdravstvene kompetencije županija. Dvije županije uključene u Program tek 2007./2008. godine postigle su bolje rezultate od „starih“ (ranije uključenih) županija te time pokazale da vrijeme provedeno u programu nije ključni čimbenik uspješnosti projekta lokalno. Razlika u postignućima može se pripisati „institucionalnom ili osobnom kapacitetu za promjenu“ o kojem izvještavaju i drugi autori. Ovdje prikazani rezultati ukazuju na to da je razlika u postignućima u Programu
među županijskim timovima bila uvjetovana sastavom tima i političkom stabilnosti lokalno. Programom su unaprijeđene sve temeljne javnozdravstvene funkcije u županijama sudionicama Programa. Funkciju osiguravanja sredstava najviše su unaprijedile županije uključene u oba seta edukacijskih modula. Županije imaju različit kapacitet za uvođenje promjene pa sudjelovanje u Programu nije kod svih polučilo jednako dobre rezultate. Razlike u razini postignuća između županija moguće je objasniti postojanjem (ili odsustvom) kontinuirane političke potpore na županijskoj razini, sastavom tima i predanošću njegovog voditelja.
Ključne riječi
županije; jačanje javnozdravstvenih kompetencija; decentralizacija
Hrčak ID:
199106
URI
Datum izdavanja:
20.4.2018.
Posjeta: 1.562 *