Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.22572/mi.30.2.3
Stav o digitalnom otisku – prediktor digitalne pismenosti generacije Z
Maja Mlakar
; Sveučilište Sjever
Ljerka Luić
orcid.org/0000-0002-2707-9367
; Sveučilište Sjever
Sažetak
Generacija Z danas se smatra vještom u digitalnom okruženju, ali neka istraživanja pokazuju da im bez obzira na snalaženje u novoj tehnologiji, nedostaje kritički pristup prema informacijama i sadržaju. Kako mladi svakodnevno koriste internet, pregledavaju raznovrsne sadržaje, dijele ih, ali često ih i samostalno kreiraju, za sobom ostavljaju digitalni otisak. Riječ je o mrežnim podacima koji se generiraju mrežnim aktivnostima, bilo pasivnih poput kolačića ili namjernih poput objava na društvenim mrežama ili mrežnim stranicama. S obzirom na sve veću izloženost internetu, važno je osvijestiti pozitivne i negativne strane. Upravo digitalni otisci pružaju odličan uvid u to kako nove tehnologije utječu na živote mnogih. Digitalni otisak omogućuje doseg do privatnih informacija o pojedincima poput pogleda na svijet, političke svjetonazore, religijska uvjerenja, osobine ličnosti, obrazovanje, adresu i brojne druge podatke. Poslodavci takve informacije mogu koristiti tijekom donošenja odluke o zapošljavanju kandidata, no nisu svi pojedinci svjesni takvih mogućnosti tijekom pregledavanja sadržaja ili dijeljenja sadržaja o sebi i drugima. Cilj je ovog istraživanja pružiti uvid u stavove studenata o digitalnom otisku i usporediti hoće li studenti s višom samoprocjenom digitalne pismenosti imati bolje rezultate. Podaci su se prikupljali anketnim upitnikom, a u istraživanju su sudjelovali studenti svih godina fakulteta u Republici Hrvatskoj kako bi se vidjelo hoće li rasti njihova osviještenost o digitalnom otisku što je bliže njihov završetak fakulteta, odnosno odlazak na tržište rada. Studenti su iskazivali stavove o digitalnom otisku s obzirom na mrežne aktivnosti, dijeljenje osobnih informacija, mrežne transakcije, mrežne platforme te privatnost i sigurnost te se utvrđivala razlika u stavovima studenata ovisno o vrsti studijskog programa koji pohađaju. Deskriptivnom analizom dobiveni su rezultati na temelju kojih se može zaključiti kako digitalni otisak predstavlja prediktor digitalne pismenosti studenata, a ukazuje se i potreba za edukacijom o digitalnoj pismenosti koja bi uključivala svijest o digitalnom otisku, kao i
praktičnim vještinama poput redovitog mijenjanja lozinki i zaštite privatnosti.
Ključne riječi
digitalni otisak; digitalna pismenost; samopercepcija; generacija Z
Hrčak ID:
325156
URI
Datum izdavanja:
19.12.2024.
Posjeta: 0 *