Suvremena psihologija, Vol. 3 No. 1-2, 2000.
Izvorni znanstveni članak
Uspješnost rješavanja problemskih matematičkih zadataka – provjera matematičko-logičkog modela
Vesna Vlahović-Štetić
Melita Kišak
Vlasta Vizek-Vidović
Sažetak
Ovim radom provjeravane su neke postavke matematičko-logičkog modela dječjeg rješavanja problemskih zadataka. Matematički problemski zadaci zbrajanja i oduzimanja mogu se podijeliti u tri vrste (kombiniranja, promjene i usporedbe), a unutar svake vrste postoje još tri podvrste. Matematičko-logički model predviđa različitu uspješnost djece na različitim podvrstama zadataka. Model predviđa da djeca najuspješnije rješavaju po dva zadatka promjene i usporedbe nazvane P1, P2 i U1, U2, nešto lošije zadatke P3, P4 i U3, U4, a najmanje uspješno zadatke P5, P6 i U5, U6. Prema spomenutom modelu može se pretpostaviti da će najčešća dječja pogreška pri rješavanju zadataka biti "broj iz zadatka" tj. da će djeca kao točno rješenje navoditi neki od brojeva zadanih u zadatku.
Ispitano je 30 učenika prvog razreda koji su individualno rješavali 12 problemskih matematičkih zadataka. Pretpostavke modela su djelomično potvrđene. Kod zadataka promjene nisu dobivene razlike u težini među podvrstama. Kod zadataka usporedbe pokazalo se da su zadaci U5 i U6 statistički značajno teži od ostalih zadataka. Analiza dječjih pogrešaka daje rezultate u skladu s očekivanjima modela. "Broj iz zadatka" najčešća je dječja greška u zadacima promjene, a u zadacima usporedbe ova greška se javlja jednakom čestinom kao i "pogrešna operacija". Smatramo da dobiveni rezultati pokazuju kako pri objašnjenju dječjeg rješavanja problemskih zadataka valja uz matematičko-logičke uzeti u obzir i činitelje vezane uz tekst zadatka.
Ključne riječi
Problemni matematički zadaci; matematično-logički model; učenici prvog razreda osnovne škole
Hrčak ID:
3196
URI
Datum izdavanja:
15.12.2000.
Posjeta: 2.620 *