Pietro Marubi - osnivač prvoga fotografskog studija u Albaniji
Stručni rad
DOI:
https://doi.org/10.32903/p.7.1.9Ključne riječi:
Pietro Marubi, fotografija, studio Marubi, Skadar, AlbanijaSažetak
Cilj je ovoga rada osvijetliti umjetnost fotografije u Albaniji koja je počela krajem 1850-ih i povezana je s imenom Pietra Marubija (1834. – 1903.), Talijana iz Piacenze koji je iz političkih razloga napustio Italiju i potražio utočište u Albaniji, gdje se konačno nastanio u gradu Skadru. Naglasak je na njegovom izvanrednom radu, uključujući osnivanje prvoga fotografskog studija u Albaniji oko 1855. godine, a što je u to vrijeme bio hrabar korak. Među njegovim najranijim fotografijama one su Hamze Kazazija (1858.) i Leonarda de Martina (1859.). Postao je istaknuta osoba u Skadru fotografirajući važne događaje najnovijom tehnikom, ovjekovječujući povijesne događaje poput povezivanja Prizrena (1878. – 1881.) i Mirditinog ustanka koji su objavljen u međunarodnom tisku kao i na stranicama dobro poznatih časopisa “La Guerra d’Oriente” i “The illustrated London news”. Pietro Marubi napravio je i prvu fotografiju u Crnoj Gori. U kolekciji sultana Abdul Hamita II nalaze se fotografije s pogledom na Skadar ili ljude u narodnoj odjeći, kako ih je snimio Pietro Marubi. To dokazuje veliku slavu koju je Marubijev fotografski studio stekao u Osmanskom Carstvu. Pietro Marubi je, dakle, uveo Skadar među prve europske gradove koji predstavljaju umjetnost fotografije. Rezultati daju originalnu sliku uloge i važnosti fotografskoga studija. Marubi i njegova vizija posebno su iskazani u prenošenju profesije i zanata na svoje sinove. Činom ostavljanja svoga studija Kelu Kodheliju, Marubi je postavio temelje za nastavak djelatnosti. S Kelom Kodhelijem konsolidirana je “dinastija Marubi” u kojoj su se oblikovale sljedeće generacije fotografa čiji rad danas čini zbirku Galerije fotografija Nacionalnog muzeja fotografije “Marubi”. Otvaranje Nacionalnog muzeja “Marubi” u Skadru, osim izuzetnih kulturnih i povijesnih vrijednosti, u službi je i kulturnog turizma koji posjećuju brojni domaći i strani turisti. Članak se temelji na istraživanju literature i izvora koje su objavili Nacionalni muzej fotografije Marubi i Knjižnica Akademije znanosti, kao i međunarodnim publikacijama i susretima s povjesničarima i drugim istraživačima. Zaključci daju još jedan važan aspekt ovoga rada, posebice za generaciju mladih umjetnika koji se danas obrazuju i koji u Marubiju pronalaze uzor i nadahnuće, ali i za širu zainteresiranu javnost.
##submission.downloads##
Objavljeno
Broj časopisa
Rubrika
Autorska prava
Copyright (c) 2023 Pannoniana
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.