USPJEŠNOST PROGRAMA EUROPSKE UNIJE U POTICANJU I FINANCIRANJU KULTURNOG I KREATIVNOG SEKTORA U REPUBLICI HRVATSKOJ

Autor(i)

DOI:

https://doi.org/10.25234/pv/10187

Ključne riječi:

kulturni i kreativni sektor, financiranje, strategije i preporuke Europske unije, program Kreativna Europa

Sažetak

Kulturni i kreativni sektor visoko je rangiran prema broju zaposlenih na razini Europske unije (EU) te predstavljaju gospodarsku snagu kod koje je uočena otpornost na negativne gospodarske utjecaje zbog brze i lake prilagodbe tržišnim promjenama i inovacijskim trendovima. Sa svrhom ostvarenja ciljeva Strategije Europa 2020, 2013. godine donesena je Uredba (EU) br. 1295/2013 Europskog parlamenta i Vijeća te je donesena odluka o osnivanju programa Kreativna Europa za razdoblje 2014. – 2020. iz kojeg se osiguravaju sredstva za potporu projektima u kulturnom i kreativnom sektoru. Međutim, unatoč zastupljenosti u strategijama, preporukama i programima EU-a, uočeno je kako Hrvatskoj nedostaje sustavno praćenje razvoja kulturnog i kreativnog sektora (uključujući i djelatnost informacijskih tehnologija) te kvalitetno pozicioniranje u nacionalnim politikama i strategijama. Predmet je provedenog istraživanja razina uspješnosti Europske unije i njezina regulatornog okvira u poticanju kulturnog i kreativnog sektora u zemljama u razvoju. Pritom je analizirano u kojoj je mjeri Republika Hrvatska usvojila i primjenjuje mogućnosti koje joj pružaju programi EU-a u financiranju projekata kulturnog I kreativnog sektora, analizirajući rezultate programa Kreativna Europa, potprogram Kultura. U radu je provedena komparativna analiza ostvarenih rezultata ovog programa na razini Republike Hrvatske s rezultatima koje ostvaruje Republika Slovenija, ali i druge zemlje Europske unije na osnovi objavljenih službenih podataka predmetnog programa. Istraživanjem je utvrđena pozicija Republike Hrvatske u odnosu na druge zemlje, ali i utjecaj dužine članstva u EU-u i razine inovativnosti na brojnost uspješno ocijenjenih prijava u analiziranom području.

Reference

M. Angelova and T. Stoyanova, "Cultural and Creative Business through Investment Plan for Europe", In: 2018 International Conference on High Technology for Sustainable Development (HiTech), Sofia, 2018, pp. 1-4, doi: 10.1109/HiTech.2018.8566247.

Ahmetašević, E., Razvoj kreativne industrije kroz kulturnu politiku i redefiniranje sustava audiovizualne djelatnosti u Republici Hrvatskoj, Medijska istraživanja: znanstveno-stručni časopis za novinarstvo i medije, Vol. 21, No. 1, 2015, pp. 119–145.

Alexy, M.; Káčer, M.; Rehák, Š., Creative capacity of European countries. Hungarian Geographical Bulletin, Vol. 67, No. 3, 2018, pp. 201–222.

Begg, I., Innovative Directions for EU Cohesion Policy after 2020, CESifo Forum, Vol. 19, No. 1, 2018, pp. 3–9.

Belfiore, E., Whose cultural value? Representation, power and creative industries, International Journal of Cultural Policy, Vol. 26, No. 3, 2020, pp. 383–397.

Bestvina Bukvić, I.; Šain, M.; Haršanji, M., Project financing of cultural and creative industries in Croatia – analysis of the Creative Europe programme (2014–2020) results In: Interdisciplinary Management Research XIV, Ekonomski fakultet u Osijeku, 2018, pp. 763–781.

Daubeuf, C.; Le Gall, A.; Pletosu, T.; Kopellou, M.: Pocius, D.; Koshchiyenko, O.; Goštautaitė, R., Research for CULT Committee – Culture and creative sectors in the European Union key future developments, challenges and opportunities, European Parliament, Policy Department for Structural and Cohesion Policies, Brussels, 2019.

Dolls, M.; Fuest, C.; Krolage, C.; Neumeier, F.; Stöhlker, D., Incentivising Structural Reforms in Europe? A Blueprint for the European Commission’s Reform Support Programme, Intereconomics, Vol. 54, No. 1, 2019, pp. 42–46.

De-Miguel-Molina B.; Segarra-Oña M., Creative Industries’ Needs: A Latent Demand, In: V. Santamarina-Campos & M. Segarra-Oña (eds), Drones and the Creative Industry. Springer, Cham, 2018, pp. 37–57.

Dozhdeva, V., Regulatory scope for culture-related support under European Structural and Investment Funds: are we moving backwards? European Structural and Investment Funds Journal, Vol. 6, No. 2, pp. 156–168.

Haršanji, M.; Bestvina Bukvić, I.; Šain, M., Značenje multikulturnih suradnji u financiranju i provedbi projekata – analiza programa Kreativna Europa (2014. – 2020.), In: Mediji i medijska kultura – Europski realiteti, Osijek, Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, 2017, str. 342–356.

Harc, M.; Bestvina Bukvić, I.; Mijoč, J., Entrepreneurial and Innovative Potential of the Creative Industry, In: Interdisciplinary Management Research XV, Ekonomski fakultet u Osijeku, 2019, pp. 1562–1577.

Karasova, N., Creative Economy as a Source of Economic Growth, East European Scientific Journal, Vol. 12, No. 52, 2019, pp. 18–22.

Kostini, N.; Raharja, S. J., Analysis of Financial Behavior of SMEs in the Creative Industries in Bandung City, Indonesia, Review of Integrative Business and Economics Research, Vol. 9, No.1, 2020, pp. 131–139.

Mihaljević, M.; Stanković, B., Gospodarske koristi od kulturnih aktivnosti, In: A. Šundalić, et al. (ed.) Sociokulturno nasljeđe i gospodarski razvoj, Poljoprivredni fakultet u Osijeku, Odjel za kulturologiju Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Ekonomski fakultet u Osijeku, 2016, pp. 104–119.

Petrić, M.; Zdravković, Ž.; Tomić-Koludrović, I., Nejednakosti u pristupu kulturi u post-tranzicijskoj Hrvatskoj: analiza pet tipova kulturne potrošnje, In: Struktura i dinamika društvenih nejednakosti: VI. nacionalni sociološki kongres hrvatskog sociološkog društva, Hrvatsko sociološko društvo, Zagreb, 2017.

Rybarova, D., Creative industry as a key creative component of the Slovak economy, The 19th International Scientific Conference Globalization and its Socio-Economic Consequences 2019 – Sustainability in the Global-Knowledge Economy, SHS Web of Conferences 74, 2020, Vol. 74, pp. 1–8.

Suciu, M. C.; Istudor, L.; Spînu D. F.; Năsulea C., Cultural and Creative Economy: Challenges and Opportunities for Romania. In: Mărginean, S.; Ogrean, C.; Orăștean R. (eds), Emerging Issues in the Global Economy. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham, 2018.

Sacco, P. L.; Ferilli, G.; Tavano Blessi, G., From Culture 1.0 to Culture 3.0: Three Socio-Technical Regimes of Social and Economic Value Creation through Culture, and Their Impact on European Cohesion Policies, Sustainability, Vol. 10, No. 3923, 2018, pp. 1–23.

Sorin, M., General Approaches to Creative Economy Within the European Space, Ovidius, University Annals, Economic Sciences Series, Vol. 8, No. 2, 2018, pp. 155–161.

Stipanović, C.; Rudan, E.; Zubović, V., Cultural and Creative Industries in Urban Tourism Innovation – The Example of the City of Rijeka, ToSEE – Tourism in Southern and Eastern Europe, Vol. 5, 2019, pp. 655–666.

Zhao, K.; O’Mahony, M.; Qamar, A., Bridging the gap in creative economy and ICT research: a regional analysis in Europe, Applied Economics, Vol. 52, No. 29, 2020, pp. 3153-3166. doi: 10.1080/00036846.2019.1706718

Wijngaarden, Y.; Hitters, E.; Bhansing, P. V., Innovation is a dirty word’: contesting innovation in the creative industries, International Journal of Cultural Policy, Vol. 25, No. 3, 2019, pp. 392–405.

Wurst, B., Globalization and Sustainability of Regions: The Role of Cultural and Creative Industries in Cultural Policies and their Implications for Regional Development – A Case Study of the Czech Republic, In: The 19th International Scientific Conference Globalization and its Socio-Economic Consequences 2019 – Sustainability in the Global-Knowledge Economy, SHS Web of Conferences 74, 2020, Vol. 74, pp. 1–8.

Uredba (EU) br. 1295/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa Kreativna Europa (2014. – 2020.) i stavljanju izvan snage odluka br. 1718/2006/EZ, br. 1855/2006/EZ i br. 1041/2009/EZ, Službeni list Europske unije L 347.

Creative Europe, Creative Europe Project Results, 2019, https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/projects/. Pristupljeno 8. kolovoza 2019.

European Commission, Survey on access to finance for cultural and creative sectors, 2013, pp. 1–178, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d6e546f6-a284-445b-b70f-dbc9ee-20ae37/language-en. Pristupljeno 19. travnja 2020.

European Commission, Boosting SME sin the cultural and the creative sectors: Europen Commission and EI F launch a new guarantee scheme, 2016, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP-16-2345. Pristupljeno 18. travnja 2019.

European Commission, The role of public policies in developing entrepreneurial and innovation potential of the cultural and creative sectors, 2018, pp. 1–108, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/5d33c8a7-2e56-11e8-b5fe-01aa75ed71a1. Pristupljeno 18. travnja 2019.

Eurostat, Culture Statistic, 2019, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Culture-statistics, Pristupljeno 8. travnja 2019.

European Investment Fund, Market analysis of the cultural and creative sectors in Europe, 2019, https://www.eif.org/what-we-do/guarantees/cultural-creative-sectors-guarantee-facility/ccs-market-analysis-europe.pdf. Pristupljeno 18. travnja 2020.

Europska komisija, EIS 2019 – main report, 2019, https://ec.europa.eu/docs room/documents/36281. Pristupljeno 10. kolovoza 2019.

Europska unija, Ured za publikacije, Ulaganje u ljude – Kreativna Europa 2021. – 2027. https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/budget-may2018-creative-europe-hr.pdf. Pristupljeno 21. travnja 2020.

Europski fondovi 1, Kreativna Europa 2014. – 2020., http://europski-fondovi.eu/sites/default/files/Kreativna%20Europa-0.pdf. Pristupljeno 21. lipnja 2019.

Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, The Entrepreneurial Dimension of the Cultural and Creative Industries, Hogeschool voor de Kunsten Utrechtn, Utrecht, 2010. http://kultur.creative-europe-desk.de/fileadmin/user-upload/The-Entrepreneurial-Dimension-of-the-Cultural-and-Creative-Industries.pdf. Pristupljeno 21. prosinca 2019.

Hrvatsko društvo skladatelja, Zaštita autorskih muzičkih prava, Kreativna Hrvatska = gospodarska snaga, Zagreb, 2015. https://www.zamp.hr/uploads/documents/KREATIVNA-HRVATSKA-FINAL-PDF.pdf. Pristupljeno 11. kolovoza 2019.

Hrvatsko društvo skladatelja, Zaštita autorskih muzičkih prava, Kreativna Hrvatska 2016., Zagreb, 2016. https://www.zamp.hr/uploads/documents/Brosura-KKI-2016.pdf. Pristupljeno 11. kolovoza 2019.

KEA – European Affairs, Impulse paper on the role of cultural and creative sectors in innovating European industry, 2019, European Commision. https://keanet.eu/wp-content/uploads/Impulse-paper-on-the-role-of-CCIs-in-innovating-European-industry-integrated.pdf. Pristupljeno 10. travnja 2020.

Ministarstvo kulture 1, Potprogram Kultura – tko, što, kako i zašto? http://www.min-kulture.hr/default.aspx?id=9821. Pristupljeno 21. lipnja 2019.

Ministarstvo kulture 2, Program Europske unije – Kreativna Europa, http://www.min-kulture.hr/ced/. Pristupljeno 21. lipnja 2019.

Ministarstvo kulture 3, Europska komisija otkrila plan za novi program EU za kulturu i audiovizualnu djelatnost – Kreativna Europa! http://www.min-kulture.hr/default.aspx?id=7150. Pristupljeno 21. lipnja 2019.

Ministarstvo kulture 4, Strateški plan Ministarstva kulture 2018. – 2020., 2017, https://www.minkulture.hr/userdocsimages/Novosti/Strate%c5%a1ki%20plan%20MK%202018.-2020.pdf. Pristupljeno 11. kolovoza 2019.

Ministarstvo kulture 5, Strateški plan Ministarstva kulture 2016. – 2018., Revidirana verzija, 2016, https://www.minkulture.hr/userdocsimages/Dokumenti/strateski%20plan/Web-Revidiran-Strate%c5%a1ki%20plan%20Ministarstva%20kulture%202016%20-2018.pdf. Pristupljeno 4. kolovoza 2019.

Ministarstvo kulture 6, Strateški plan Ministarstva kulture 2019. – 2021., 2018, https://www.min-kulture.hr/userdocsimages/2005/Strate%c5%a1ki%20plan%20MK%202019.-2021.%20-%20Final%20(004).pdf. Pristupljeno 4. kolovoza 2019.

Proleksis enciklopedija, Europska Unija – EU, 2017, http://proleksis.lzmk.hr/20199/. Pristupljeno 9. kolovoza 2019.

UNESCO, EU support to cultural and creative sectors, 2017, https://en.unesco.org/creativity/policy-monitoring-platform/eu-support-cultural-creative. Pristupljeno 18. travnja 2019.

Vežić, A., Uloga kulture i kulturnih industrija u lokalnom ekonomskom razvoju, https://crvenared.wordpress.com/publications/uloga-kulture-i-kulturnih-industrija-u-lokalnom-ekonomskom-razvoju-aida-vezic/. Pristupljeno 7. kolovoza 2019.

##submission.downloads##

Objavljeno

2020-12-30

Broj časopisa

Rubrika

Članak