ULOGA AKCIJSKOG ISTRAŽIVANJA U POVEĆANJU MOTIVACIJE NASTAVNIKA – REFLEKSIVNIH PRAKTIČARA ZA PROFESIONALNO USAVRŠAVANJE

Autor(i)

  • Branka Spasić Filozofski fakultet Sveučilišta u Nišu
  • Jelena Maksimović Filozofski fakultet Sveučilišta u Nišu

DOI:

https://doi.org/10.32903/zs.69.2.7

Ključne riječi:

akcijsko istraživanje; refleksivna praksa; nastavnici refleksivni praktičari; motivacija; profesionalni razvoj

Sažetak

Akcijsko istraživanje predstavlja specifičan proces unaprjeđivanja odgojno-obrazovne prakse djelovanjem aktera te prakse. Da bi akcijsko istraživanje bilo učinkovito, potrebno ga je smjestiti u kontekstualni okvir prakse nastavnika. Iako se danas sve više nastoji primijeniti akcijsko istraživanje u školama, čini se da njegova važnost još uvijek nije u potpunosti shvaćena. U radu su prikazani aspekti provedbe i evaluacije aktivnosti usmjerenih na povećanje motivacije nastavnika – refleksivnih praktičara za profesionalni razvoj, provedenih akcijskim istraživanjem s nastavnicima razredne nastave. Istraživanje je provedeno u tri faze. Prva faza uključivala je formuliranje temeljnih polazišta istraživanja, upoznavanje potencijalnih sudionika s okvirnim planom aktivnosti kao i zajedničku konkretizaciju aktivnosti nakon opredjeljenosti nastavnika za sudjelovanje u istraživanju. U drugoj fazi istraživanja realizirane su ukupno tri aktivnosti teorijskog, praktičnog i kreativnog karaktera praćene raspravama usmjerenim na maksimiziranje učinaka procesa, a paralelno s tim tekao je i proces promatranja učinaka i došlo je do formativne evaluacije procesa. Treću fazu istraživanja obilježila je sumativna evaluacija učinaka programa koja je uključivala percepcije nastavnika o učincima provedenih aktivnosti i njihove buduće planove za uključivanje u proces stručnog usavršavanja u području akcijskog istraživanja i refleksivne prakse. Rezultati istraživanja upućuju na mogućnost povećanja motivacije nastavnika – refleksivnih praktičara za profesionalni razvoj u području akcijskog istraživanja i refleksivne prakse.

##submission.downloads##

Objavljeno

2024-05-09

Broj časopisa

Rubrika

Stručni rad