Teleologijsko i aksiologijsko utemeljenje odgoja u ozračju hrvatske odgojne preobrazbe

Autor(i)

  • Ante Vukasović Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Ključne riječi:

odgajanja, duhovna obnova, metodika, moralna kriza, moralna preobrazba, moralno bolesno društvo, odgoj, odgojna kriza, odgojna preobrazba, odgojna svrha, odgojni ideal, pedagogija, pedagogijska aksiologija, pedagogijska teleologija, pedagogijsko-vrijednosna baština, teorija odgoja, vrijednosti

Sažetak

Predmet razmatranja su smisao, svrha, ideal (teleološki problem) i vrijednosti (aksiološki problem), a to su prva i temeljna pitanja svakog odgajanja i znanosti o odgoju. Rasprava je sastavljena od četiri dijela. U prvom su određenja glavnih pojmova: čovjek, odgoj, vrijednosti, pedagogija, njihova međusobna povezanost i uvjetovanost. Bitne odlike čovjeka su svijest i savjest, njihova uravnoteženost, suglasje i sprega. Odgoj kao proces izgrađivanja čovjeka u biti je vrijednosna kategorija. Vrijednosti kao putokazi duha osmišljavaju život i postavljaju granice dobra i zla. Pedagogija – znanost o odgoju kao vrijednosnom fenomenu – nužno mora biti deskriptivno-normativna znanost. U drugom dijelu razmatraju se glavna pitanja – smisao i vrijednosti, odnosno teleologijski i aksiologijski problem. Pisac prati njihovu pojavu i kretanje u filozofiji i pedagogiji, gdje se pojavljuju kao pedagogijska teleologija i pedagogijska aksiologija. Posebno izdvaja pedagoškoga klasika J. A. Komenskog, koji je već u XVII. st. dobro uočio i postavio pitanje teleologije i aksiologije u odgoju. U trećem dijelu je pogled na društvo. Prema sociološkim simptomima – kriza morala, obezvrijeđenost vrijednosti, znanstvena afirmacija koju prati moralna degradacija, zloporaba znanosti, slobode, manipulacije ljudima, porast nasilja i kriminala uopće – suvremeno društvo je moralno bolesno i treba ga liječiti. U četvrtom dijelu se traži rješenje. Izlaz iz krize je u sveopćoj duhovnoj obnovi, moralnoj i odgojnoj preobrazbi. Takva obnova i preobrazba traže osposobljavanje nastavnika-odgojitelja i pedagoga za učinkovito ostvarivanje odgojne funkcije. Poticaji i uzori su u bogatim hrvatskim pedagogijsko-vrijednosnim postignućima između dva svjetska rata, koje je prekinula i odbacila komunistička ideologija, a danas traže svoju rehabilitaciju. Zaključna misao je: „Zaštita mladeži, reafirmacija odgoja, vrijednosti i odgojne funkcije – najprimarnije su društveno-pedagoške zadaće i hrvatski pedagoški imperativ“!

##submission.downloads##

Objavljeno

2021-06-21

Broj časopisa

Rubrika

Izvorni znanstveni rad