Lokalni prostor djetinjstva

Traganje za autentičnim identitetom i utjecaj globalnih usmjerenja

Autor(i)

  • Katarina Dadić Fakultet hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Ključne riječi:

dijete, djetinjstvo, globalizacija, identitet, simbolički prostor

Sažetak

Složenost pristupa djetetu u pedagogiji djetinjstva nametnula je nove paradigme djetinjstva koje uključuju odnos prema djetetu kao aktivnomu (socijalnomu) subjektu koji sudjeluje, oblikuje i u velikoj mjeri određuje svoj vlastiti život. Takav je položaj djeteta posljednjih godina u pedagogiji postigao gotovo prevladavajuću ulogu. Autorica stoga ovim radom nastojati raspraviti novu (globalnu) paradigmu i suočiti ju s načinima promatranja djeteta i djetinjstva s ciljem traganja za njihovim autentičnim identitetima u lokalnom okruženju. Jedan od najvažnijih zadataka istraživača djetinjstva stjecanje je uvida u egzistencijalne uvjete djece i njegova kontekstualizacija s obzirom na dječje društvene prakse. Konstrukcije djetinjstva izravno utječu na djecu i na to kako djeca obrađuju i doživljavaju “nove identitete” ili se suočavaju s njima. Nezrelost djece biološka je i životna činjenica, ali načini na koje se dijete razumijeva je “kultura djetinjstva”. Autorica raspravlja i prikazuje načine na koje je društveno–politički, socijalni i ekonomski kontekst uključen u određenje djetinjstva. Iskustvo djetinjstva promijenilo se je pod utjecajem globalnih trendova, koji se često isporučuju i na svim razinama odgoja i obrazovanja. Djeca su raznolika skupina s različitim potrebama, sposobnostima i željama, kao i načinima života u svojim lokalnim zajednicama, što predstavlja određenu protutežu globalnim predodžbama djetinjstva. Potreba za zaštitom djetinjstva, ali i traženjem odgovora na probleme s kojima se djetinjstvo susreće u suvremenom društvu njegujući lokalni identitet, ostaje trajna znanstvena i profesionalna zadaća.

##submission.downloads##

Objavljeno

2024-04-12