Izvorni znanstveni članak
Vjeronauk u javnim školama u Europi. Modeli i razvoji kao pokazatelj društvenog značenja vjere i izazov teologiji i Crkvi
Ana Thea Filipović
orcid.org/0000-0002-0119-1940
Sažetak
Postojeći modeli i status vjeronauka u pojedinim europskim zemljama odraz su društvenog značenja religije i odnosa Crkve/vjerskih zajednica i države u prošlosti i sadašnjosti. Većina europskih zemalja danas ima neki oblik vjeronauka u školi. Institucionalno-pravni okviri razlikuju se od zemlje do zemlje. Najrašireniji religijskopedagoški model je pedagoški utemeljen konfesionalni vjeronauk, koji je u većini slučajeva zajamčen za sve religije i/ili konfesije koje imaju potrebne preduvjete. Dio europskih zemalja, pretežno sjevernih, ima nadkonfesionalni vjeronauk, obvezan za sve učenike, a pojedini modeli kreću se također od čiste informacije o religijama do međukonfesionalne i međureligijske nastave. Svaki model ima svoje prednosti i nedostatke. Vijeće Europe zadnjih je godina također donijelo više preporuka i rezolucija o religioznom odgoju i obrazovanju u javnim školama. Vjeronauk u školi istodobno je ispit značenja i sposobnosti dijaloga teologije i Crkve sa suvremenim svijetom, čovjekom i društvom. Neka empirijska istraživanja u hrvatskom kontekstu pokazuju da je katolička teologija kao referentna znanost školskog vjeronauka još uvijek previše unutarcrkveno usmjerena. Za samu Katoličku crkvu vjeronauk je povlašteno mjesto dijaloga Crkve i društva. On ujedno pokazuje da Crkva kršćansku inicijaciju ne može prepustiti školi, nego mora graditi vlastite strukture religioznog odgoja i kršćanske inicijacije u obitelji i kršćanskoj zajednici.
Ključne riječi
vjeronauk u Europi; škola; teologija; Crkva; religijski pluralizam
Hrčak ID:
72421
URI
Datum izdavanja:
30.9.2011.
Posjeta: 4.116 *