Original scientific paper
Redefinicija temeljnih ljudskih vrijednosti ili relativizacija zla u suvremenoj europskoj drami
Abstract
Nakon desetljeća redateljske dominacije i protjerivanja dramskog pisca iz europskog kazališta, devedesetih se godina svi daju u potragu za novom europskom dramom. Ona se i pronalazi u britanskim predstavnicima in-yer-face drame, ili drame »koja udara u lice», a koja na scenu donosi najniže ljudske odnose prepune nasilja i koristi se izrazito vulgarnim jezikom. Ta se drama i britanskoj i europskoj publici nametnula kao nova, lijeva i progresivna. I to osobito mladoj publici koja nije konzervativna, a nezadovoljna je kazalištem i životom, i koju su proglasili svojom ciljanom publikom. Članak dokazuje daje to bila demagogija redatelja koji su namjerno uzimali šokantne i loše tekstove mlađih pisaca (koji još nisu artikulirali vlastiti glas i dramski osjećaj) ne bi li tako zadržali dominantu poziciju u kazalištu. Usto su inzistiranjem na »hrabrosti« tih tekstova, koji su prikazivali realnu sliku svijeta na najnegativniji mogući način, utjecali na spomenutu mladu publiku kojoj su svijet bez ikakvih vrijednosti, u kojem dominiraju zlo i nasilje, nudili ne samo kao jedini realni nego i kao jedini mogući svijet sustavno relativizirajući sve pojmove dobra i zla i optužujući svakoga tko cijeni ikakve definirane vrijednosti za konzervativizam i nazadnjaštvo. Relativizacija zla pretvorila seje tako u njegovu apsolutizaciju, umjesto da se jasno povuče granica između zla i istinskog dobra za kojim teži većina mladih ljudi.
Keywords
kazalište; drama — europska i britanska; realizam; redatelj; dramski pisac; zlo; mladi
Hrčak ID:
84042
URI
Publication date:
30.12.2004.
Visits: 2.071 *