Tranzicija, Vol. 15. No. 31., 2013.
Izvorni znanstveni članak
NOVAC I ODNOS PREMA BOGATSTVU U SVETOM PISMU
Darko Tomašević
; Katolički bogoslovni fakultet u Sarajevu
Sažetak
Ljudi su od samih svojih početaka koristili „novac“. U početku je to bila robna razmjena, najčešće razmjena stoke i dobara, a kasnije se su se počeli koristi plemeniti materijali kao sredstvo razmjene. Novac u početku nije imao određeni i zadani oblik, nego je važnija bila težina. Negdje u 7. stoljeću prije Krista,
počinje se s kovanjem novca, najvjerojatnije iz praktičnih razloga. Zbog svoje praktičnosti proširio se po cijelom poznatom svijetu. Novce su kovali vladari u većim gradovima i na njima su bili razni motivi; a kasnije su ispisivana i imenavažnih osoba. Novci se u Palestini počinju kovati u 6. stoljeću prije Krista, a najčešći kovani novac se zvao šekel. Sveto pismo obiluje mjestima gdje se bilo izravno, bilo neizravno govori o novcu. Novcem se kupovala zemlja, uzdržavao jeruzalemski hram. Uz pozitivnu primjenu novca, bilo je i negativnosti, te su proroci često upozoravali da se kod vaganja ne vara. Novi zavjet također govori o novcu te spominje rimski, grčki i židovski novac. Izričito spominje drahmu, dvodrahmu, stater, lepton, denar, as te kvadrant. Isus se često u svojem naučavanju referirao na novac i bogatstvo. Novcem se trgovalo, ali i plaćali porezi. Isus nije protiv novca, ali je upozoravao na opasnost bogatstva, na opasnost zlouporabe novca i pogrešan odnos prema novcu. Stari zavjet je na bogatstvo gledao različito. S jedne strane bogatstvo smatra Božjim darom, a s druge strane govori o opasnosti materijalnih dobara koja vrlo često udaljavaju čovjeka od Boga. Uz kritiku bogatstva, prorocima Starog zavjeta je još više stalo do brige i zaštite siromašnih. Stoga potiču bogate da pomažu siromašnim.
Bogatstvo nije to koje usrećuje nego vodi u moralnu stranputicu. Novi zavjet u prvi plan stavlja kraljevstvo Božje – ono mora biti u središtu, a ne materijalna dobra. Materijalno mora biti na puno nižoj razini nego li duhovno. Isus je manje kritizirao bogatstvo a više isticao pozitivni pristup prema siromaštvu. Bogatstvo
treba dijeliti sa potrebnima i bogataš ne smije ponižavati siromašne.
Ključne riječi
robna razmjena; biblijski novac; Sveto pismo; Isus i novac; Biblija i bogatstvo
Hrčak ID:
108360
URI
Datum izdavanja:
30.9.2013.
Posjeta: 6.211 *