Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

Vrednovanje i samovrednovanje u funkciji istraživanja i unapređivanja kvalitete škole

Vesna Buljubašić-Kuzmanović ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Odsjek za pedagogiju
Jasna Kretić Majer ; OŠ Franje Krežme, Osijek


Puni tekst: hrvatski pdf 604 Kb

str. 139-149

preuzimanja: 4.696

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 493 Kb

str. 150-150

preuzimanja: 329

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 493 Kb

str. 151-151

preuzimanja: 264

citiraj


Sažetak

Sukladno teorijskim i praktičnim propitivanjima, vrednovanje i samovrednovanje je u funkciji istraživanja i unapređivanja kvalitete škole. Predstavlja trajni proces usmjeren na razvoj, uspjeh i napredak zasnovan na kontinuiranom praćenju utjecaja kvalitete nastave na postignuća učenka. Stoga je cilj ovog rada ispitati kako učitelji (N=110), a kako učenici (N=114), percipiraju današnju školu (tradicionalna ili suvremena nagnuća) i kvalitetu odgojno-obrazovnog procesa koju smo definirali pomoću 25 indikatora kvalitete nastave, svrstanih u pet skupina: individualizacija i cjelovit razvoj učenika, nastavna klima i ozračje, strategije poučavanja i učenja, vrednovanje i samovrednovanje te suradnja s roditeljima. Rezultati pokazuju da ispitani učitelji i učenici školu percipiraju uglavnom tradicionalno, kao pripremu za život i obvezu koju svi moraju proći, a ne kao dio života, izazov i veselje. Suradnja je škole i roditelja bez partnerskih osnova i suvremenijih nagnuća, a školovanje se povezuje sa stjecanjem znanja gdje različiti izvori znanja i stilovi učenja još nisu prepoznatljivi. S druge strane, kada je riječ o nastavi, učitelji procjenjuju da je nastava suvremena (poželjno procjenjuju 24 od 25 indikatora ili 96%) dok učeničke prosudbe pokazuju suvremene tendencije nastave samo prema nekolicini indikatora (9 od 25 ili 36%). Razlike u prosudbama između učitelja i učenika statistički su značajne na 54.5% tvrdnji vezanih za percepciju škole i 96% za indikatore kvalitete nastave. Prikazana samoregulacija vrednovanja i samovrednovanja, gledana iz perspektive autora kao kritičkih prijatelja, može poslužiti školskim timovima za istraživanje i samoanalizu vlastitog razvoja. Uvođenjem promjena, vrednovanih prema suvremenim zahtjevima pedagogije i obrazovnih sustava budućnosti, svi postajemo dio rješenja kvalitete kojoj težimo.

Ključne riječi

škola, učitelji; učenici vrednovanje; samovrednovanje; indikatori kvalitete

Hrčak ID:

118200

URI

https://hrcak.srce.hr/118200

Datum izdavanja:

23.12.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 9.541 *