Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?

Slavica Bašić ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju


Puni tekst: hrvatski pdf 962 Kb

str. 25-40

preuzimanja: 2.143

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 590 Kb

str. 40-40

preuzimanja: 258

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 589 Kb

str. 41-41

preuzimanja: 277

citiraj


Sažetak

U radu se polazi od analize značenja oksimorona “obrazovni standardi” kojim se želi skrenuti pozornost na novi tip standarda, koji se razlikuju od dosadašnjih pedagoških standarda prema tome što se odnose na izlaz (output) i u nacionalnom okviru preciziraju kako taj izlaz treba izgledati (modeli kompetencija, test-zadaci). Kritičko je razmatranje koncepta obrazovnih standarda poduzeto u namjeri da se pokrene stručno-pedagoška rasprava o tome vodi li ovaj način koncipiranja odgojno-obrazovnih ciljeva do nove kulture učenja i podučavanja ili obrazovni sustav vodi prema racionalno planiranom poduzetništvu, apsolutiziranju određenih formi tehnološki osigurane nastave i duhovnog osiromašivanja učenika. Namjera nije osporiti potrebu postavljanja (i provjeravanja) standarda u području obrazovanja, nego problematizirati standarde učeničkih postignuća (output paradigmu) kao ekonomsko-funkcionalistički instrument kontrole učinkovitosti sustava i istaknuti (još uvijek bezglasnu) pedagošku perspektivu u smislu standarda uvjeta školskog učenja, standarda pedagoškog djelovanja, standarda okvirnih školskih, odnosno standarda sustavnih uvjeta. Osnovna misao tih standarda je da uvjete i oblike školskog rada i učenja treba smisleno, planski poboljšati, pri čemu će se investirati u školske materijalne uvjete, kvalitetu iskustava učenja, kao i u samoobrazovanje i samoorganizirano učenje, posebno učitelja (nastavnika, profesora) kao osnovnog agensa svih reformi obrazovnog sustava i sukreatora nove nastavne kulture.

Ključne riječi

obrazovni standardi; standardizacija obrazovanja; kompetencije; kvaliteta nastave; testiranje; kritika obrazovnih standarda

Hrčak ID:

118345

URI

https://hrcak.srce.hr/118345

Datum izdavanja:

25.5.2007.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 5.175 *