Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Lingvistička kompetencija nasuprot komunikacijskoj kompetenciji u ranojezičnome diskursu

Dunja Pavličević-Franić


Puni tekst: hrvatski pdf 353 Kb

str. 117-126

preuzimanja: 1.425

citiraj


Sažetak

Pri institucionalnome učenju materinskoga jezika, koji u ranoj fazi usvajanja jezika služi i
kao komunikacijska osnovica sporazumijevanja, ali i kao preduvjet razvoja ne samo jezičnih
nego i psihosocijalnih sposobnosti, od sudionika obrazovnoga procesa očekuje se razvoj komunikacijske
stručnosti na razini funkcionalne primjene (komunikacijska kompetencija ili
jezično znanje), ali i lingvističko znanje na razini gramatičke normativnosti (lingvistička
kompetencija ili znanje o jeziku).
U ovome se radu, stoga, na osnovi teorijskih promišljanja i proučavanja ranojezičnoga diskursa,
nastoji odgovoriti na važno lingvističko, lingvodidaktičko i psiholingvističko pitanje -
je li svrhovitije učenje hrvatskoga standardnoga jezika temeljiti na razvijanju lingvističke
kompetencije ili, pak, veću pozornost posvetiti komunikacijsko-funkcionalnomu pristupu?
Odnosno, ho}emo li u ranojezi~nome diskursu afirmirati u~enje tzv. deklarativnoga gramati~
koga znanja ili }emo ponajprije razvijati metajezi~ne i metakognitivne sposobnosti koje
uklju~uju kondicionalno znanje i poti~u op}e komunikacijske sposobnosti?

Ključne riječi

lingvistička kompetencija; komunikacijska kompetencija; učenje jezika; usvajanje jezika; hrvatski jezik

Hrčak ID:

16339

URI

https://hrcak.srce.hr/16339

Datum izdavanja:

20.9.2002.

Posjeta: 3.642 *