Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

S druge strane načela ugode: Ibsenova Gospođa s mora

Ana Tomljenović orcid id orcid.org/0000-0001-8426-8802 ; Odsjek za komparativnu književnost, Filozofski fakultet, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 117 Kb

str. 55-76

preuzimanja: 883

citiraj


Sažetak

Recepcija Ibsenove drame Gospođa s mora (1888) umnogome je posvećena zagonetki njezina svršetka u kojem nas, namjesto očekivanog
bračnog brodoloma, u završnici dočekuju supružnici sjedinjeni u iznova
pronađenoj bračnoj sreći. Nadovezujući se na ibsenološke rasprave u
kojima se nastoji odgovoriti na pitanje zašto se mrki Nordijac odlučio za
sretan kraj, u radu se pokazuje da se objašnjenje kraja Ibsenove drame
može pronaći u Pirandellovu komadu Naći se (1932). Naime usporedo
čitajući Ibsena i Pirandella, otkrit ćemo da je problem odnosa spolova
nemoguće razlučiti od pitanja sklada čovjeka i prirode – osjećaja sjedinjenosti sa svemirom koji psihoanaliza opisuje pojmom „oceanskog
osjećaja“. Promatrajući pitanja početka i kraja, ulaska i izlaska, iskona
i eshatona u metapoetičkom ključu, u radu se prati kako se fantazam
početka kao jednine i bespolnosti koji nalazimo u Ibsena zrcali u psihoanalitičkim radovima Sigmunda Freuda, Sándora Ferenczija te Jacquesa Lacana, odnosno kako se pretače u Pirandellov metateatarski komad.

Ključne riječi

Ibsen; Gospođa s mora; Pirandello; Naći se; melodrama; more; oceanski osjećaj; histerija

Hrčak ID:

173567

URI

https://hrcak.srce.hr/173567

Datum izdavanja:

23.1.2017.

Posjeta: 1.730 *