Izvorni znanstveni članak
Stavovi učenika o nastavnom procesu u multikulturalnim školama – socijalni aspekt
Sandra Car
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Ante Kolak
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Ivan Markić
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Sažetak
Nastava kao organiziran proces aktivnog i partnerskog stjecanja znanja najsustavniji je i najorganiziraniji put odgojno-obrazovnog djelovanja. Promotrimo li ju sa socijalnog aspekta, možemo konstatirati kako učenicima omogućuje snalaženje u odnosima s drugim ljudima, proširivanje raspona vlastitih referenci i drukčije doživljavanje vlastitog kulturalnog okruženja kao i da podrazumijeva međusobno razumijevanje, toleranciju i dijalog. S obzirom na postojanje opsežnih i širokih teorijskih određenja nastave, u ovome radu usmjerili smo se isključivo na proučavanje socijalnog aspekta učeničkih stavova o nastavnom procesu u multikulturalnim školama. Socijalni aspekt učeničkih stavova o nastavnom procesu determinira se i operacionalizira kroz razvoj osobnosti, razvoj međuvršnjačkih odnosa, razvoj tolerancije, postupke nenasilnog rješavanja sukoba, osjećaj uspješnosti, razvoj pozitivnih suradničkih odnosa, zadovoljstvo, kreativnost učenika, vrednotu poštovanja i interkulturalnu komunikaciju. Iako se gotovo svaku školu može držati multikulturalnom, s obzirom na specifčnosti u položaju i raspršenosti nacionalnih manjina u uzorak istraživanja uvrštene su samo one škole u kojima se održava nastava po nekim od temeljnih modela nastave kojima je pripadnicima nacionalnih manjina omogućeno njihovo ustavno pravo na odgoj i obrazovanje. Polazišnu osnovu empirijskog dijela rada čini istraživački problem formuliran u obliku pitanja: Kakvi su stavovi učenika prema socijalnom aspektu nastave u multikulturalnim školama? Koristili smo se metodom anketiranja, pri čemu su učenici iskazivati svoje stavove putem skale Likertova tipa na ponuđenim česticama koje opisuju socijalni aspekt nastave. Pokazateljima deskriptivne statistike utvrdili smo hijerarhiju i strukturu istraživanog problema. Jednosmjernom analizom varijance koristili smo se kako bismo utvrdili (ne)postojanje signifkantnih kontekstualnih razlika čime se dobilo uvid u strukturu istraživanog aspekta nastave. Na temelju prikupljenih podataka analizirana je hijerarhija i struktura socijalnog aspekta nastave te se pokušalo utvrditi moguće determinante.
Ključne riječi
socijalna kompetencija; nastava; škola; interkulturalizam; multikulturalnost
Hrčak ID:
173995
URI
Datum izdavanja:
17.12.2014.
Posjeta: 2.994 *