Izvorni znanstveni članak
Školski uspjeh i mentalno zdravlje: Od relacija do intervencija
Anita Vulić-Prtorić
orcid.org/0000-0001-9259-8684
; Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
Ivana Lončarević
; Osnovna škola Augusta Harambašića, Zagreb
Sažetak
U radu su prikazani rezultati ispitivanja odnosa između školskog uspjeha i nekih pokazatelja mentalnog zdravlja osnovnoškolskih učenika i to iz perspektive učenika i nastavnika. U radu su prikazani
rezultati dobiveni kvantitativnim i kvalitativnim istraživanjem. U kvantitativnom dijelu prikupljeni su podaci iz više istraživanja u kojima je korištena ista metodologija. Ispitanici su bili su učenici viših razreda osnovnih škola (od 400 do 800 učenika u pojedinom istraživanju). Upitnicima samoprocjene ispitani su specifični obrasci
povezanosti između školskog uspjeha i simptoma anksioznosti, depresivnosti, agresivnosti, hiperaktivnosti, psihosomatskih simptoma, i dr.
Kvalitativno istraživanje provedeno je u formi vođene rasprave u četiri fokus grupe u kojima je sudjelovalo dvanaest nastavnika predmetne nastave i osamnaest učenika sedmog i osmog razreda osnovne škole. Teme diskusije u fokus grupama korespondiraju temama u kvantitativnom istraživanju. Komparativna analiza rezultata ukazuje na sljedeće glavne zaključke: 1) najveća povezanost
školskog neuspjeha je sa simptomima depresivnosti i agresivnosti, 2)
različiti su obrasci tih povezanosti u uzorcima djevojčica i dječaka –
veći broj značajnih povezanosti je u uzorcima djevojčica, 3) nastavnici i učenici različito procjenjuju učestalost internaliziranih i eksternaliziranih simptoma kod učenika ali se slažu u procjeni međusobnog utjecaja tih simptoma i školskog uspjeha, 4) interpretacije dobivenih nalaza mogu poslužiti kao smjernice u izradi
interventnih programa, ali i općenito boljeg razumijevanja učenika u
školi – kako se osjećaju, što doživljavaju i što misle da treba mijenjati.
Ključne riječi
anksioznost; depresivnost; psihosomatski simptomi; hiperaktivnost; agresivnost; školski uspjeh
Hrčak ID:
177205
URI
Datum izdavanja:
15.7.2016.
Posjeta: 6.115 *