Informatologia, Vol. 50 No. 1-2, 2017.
Izvorni znanstveni članak
NEUSKLAĐENOST TRŽIŠTA RADA I SUSTAVA OBRAZOVANJA U CRNOJ GORI: IMPLIKACIJE I POTENCIJALNA RJEŠENJA
Milorad Jovović
; Ekonomski fakultet, Sveučilište Crne Gore, Podgorica, Crna Gora
Jovan Đurašković
; Ekonomski fakultet, Sveučilište Crne Gore, Podgorica, Crna Gora
Milivoje Radović
; Ekonomski fakultet, Sveučilište Crne Gore, Podgorica, Crna Gora
Sažetak
U radu se analizira problem neusklađenosti sistema obrazovanja i tržišta rada. Cilj istraživanja je analiza postojećeg stanja na tržištu rada, razmatranje ključnih ograničenja u sistemu obrazovanja i identificiranje mogućih rješenja. Analiza problema obuhvaća širi kontekst: promjenu gospodarske strukture, problem migracija i regionalnih dispariteta, specifičnosti tržišta rada i rezultate reformi sustava obrazovanja. Međunarodna komparacija konkurentnosti crnogorskog gospodarstva, sa stanovništa sistema edukacije i tržišta rada, data je na kraju istraživanja u namjeri da se identificira prostor za unapređenje trenutnog stanja. Rezultati istraživanja pokazuju da na crnogorskom tržištu, istovremeno, izražen problem manjeg, odnosno, većeg nivoa obrazovanja u odnosu na potrebe tržišta. U 2014. godini ponuda rada bila je 24,6% veća od tražnje za radom. Pored dugoročne nezaposlenosti, tržište rada u Crnoj Gori karakteriziraju: neiskorištenost ljudskog potencijala - niska stopa aktivnosti, visoka stopa nezaposlenosti mladih, dispariteti u regionalnoj nezaposlenosti, problem unutrašnje migracije radne snage, intenzivno zapošljavanje radnika iz zemalja regije itd. Sistem formalnog obrazovanja u Crnoj Gori nema sluha za potrebe tržišta. Primat kvantiteta nad kvalitetom doprinio je ubrzanom rastu broja diplomaca, što za posljedicu ima rast broja nezaposlenih visokoškolaca. Nedovoljna specijalizacija studijskih programa i obrazovnih programa na nivou općeg srednjeg obrazovanja dovodi do stvaranja znanja niske upotrebne vrijednosti. Prisutan je sindrom lakše do diplome – teže do posla.
Ključne riječi
tržište rada; obrazovni sustav; ljudski resursi; ekonomija
Hrčak ID:
183664
URI
Datum izdavanja:
28.6.2017.
Posjeta: 3.811 *