Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Obrisi višeslojne mistike: Povijest i vrijeme slike. Paul Klee, "Angleus Novus"

Žarko Paić


Puni tekst: hrvatski pdf 598 Kb

str. 78-95

preuzimanja: 668

citiraj


Sažetak

Slika Paula Kleea, Angelus Novus, zahvaljujući tumačenju Waltera Benjamina, postala je paradigmatskom slikom moderne umjetnosti. Njezina zagonetka ne pokazuje se samo u mogućnosti višeslojnoga razotkrića mističnoga na granici između apokalipse i melankolije. Na temelju Kleeova pristupa ideji moderne umjetnosti u članku se izvodi postavka o simboličkome značenju boje. Riječ je o onome što proizlazi iz „viška imaginarnoga“ u slikarstvu kao svezi „konstrukcije“ i „kompozicije“. Klee je bio jedini, i to je pred kraj života vidio Heidegger u svojim Dnevnicima i bilješkama, koji je uputio na umjetnost s onu stranu metafizike nakon Cézannea. Kako i na koji način „danas“ misliti odnos boje i kompozicije u suvremenoj umjetnosti slike ako se ono što određuje suvremenu umjetnost događaja (performativni obrat) zbiva kao kraj povijesti i implozija vremena u tehno-znanstvenoj konstrukciji virtualnih svjetova? Može li se ono mesijansko i ono melankolično u zahtjevu umjetnosti za „viškom imaginarnoga“ iznova vratiti u sliku kao što se vrijeme sabire u trenutku nastanka svijeta?

Ključne riječi

boja; događaj; anđeo; mesijansko vrijeme; povijest; Klee

Hrčak ID:

185581

URI

https://hrcak.srce.hr/185581

Datum izdavanja:

1.12.2014.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.834 *