Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/hrri.54.2.3
Usporedba reakcija na robote u socijalnom i nesocijalnom kontekstu u djece s poremećajem iz spektra autizma i djece tipičnog razvoja
Ivana Zubak
; Laboratorij za istraživanje dječje komunikacije, Odsjek za logopediju, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Sanja Šimleša
; Laboratorij za istraživanje dječje komunikacije, Odsjek za logopediju, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Maja Cepanec
; Laboratorij za istraživanje dječje komunikacije, Odsjek za logopediju, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Jasmina Stošić
; Odsjek za inkluzivnu edukaciju i rehabilitaciju, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Frano Petric
; Laboratorij za robotiku i inteligentne sustave upravljanja (LARICS), Zavod za automatiku i računalno inženjerstvo, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Sveučilište u Zagrebu
Zdenko Kovačić
; Laboratorij za robotiku i inteligentne sustave upravljanja (LARICS), Zavod za automatiku i računalno inženjerstvo, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Sveučilište u Zagrebu
Sažetak
Brojna istraživanja nastala u okviru socijalno-asistivne robotike usmjerena su na stvaranje učinkovite podrške djeci s poremećajem iz spektra autizma (PSA) kroz njihovu interakciju s robotima. Ona počivaju na premisi da djeca sa PSA-om pokazuju sklonost elektroničkim napravama, a slabiji interes za socijalne aspekte okoline. No izrazito veliki interes za elektroničke naprave u sve djece otvara pitanje reagiraju li djeca sa PSA-om na prisustvo robota drukčije od djece tipičnog razvoja. Cilj je ovog istraživanja bio usporediti reakcije djece sa PSA-om i djece tipičnog razvoja na robota u nesocijalnom (zadatak “robot-predmet” u kojem su u prostoriji prisutni robot i drugi zanimljivi predmeti) i socijalnom kontekstu (zadatak “robot osoba”; prisustvo robota i nepoznate osobe). Uzorak je činilo dvadesetero djece predškolske dobi, po 10 u svakoj skupini. Rezultati su pokazali da djeca sa PSA-om u nesocijalnom kontekstu uglavnom pokazuju podjednake obrasce ponašanja kao i djeca tipičnog razvoja, odnosno da ne postoje razlike u dužini prosječnog trajanja usmjerenosti pogleda prema robotu te dužini fizičke interakcije s robotom. Razlike su uočene tek u socijalnom aspektu – djeca tipičnog razvoja u većoj su mjeri komunicirala o robotu s roditeljem. U socijalnoj situaciji (zadatak “robot-osoba”) djeca sa PSA-om su značajno više ulazila u fizičku interakciju s robotom od djece tipičnog razvoja, dok su djeca tipičnog razvoja znatno češće usmjeravala pažnju na osobu u odnosu na djecu sa PSA-om. Zaključno obje skupine djece znatno su više pažnje usmjeravale na robota negoli na prisutnu osobu, ali je u djece sa PSA-om usmjerenost na socijalnu okolnu bila izrazito snižena. Ovi podaci ukazuju na veliku atraktivnost koju roboti predstavljaju za djecu s poremećajem iz spektra autizma i djecu tipičnog razvoja, ali i na bitnu razliku među njima koja se očituje u izostanku obrazaca socijalnog ponašanja i usmjerenosti na druge osobe u okolini koji je prisutan u djece sa PSA-om.
Ključne riječi
poremećaj iz spektra autizma; djeca urednog razvoja; humanoidni robot
Hrčak ID:
215301
URI
Datum izdavanja:
14.1.2019.
Posjeta: 2.984 *