Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5613/rzs.50.2.5

Rodna tipičnost visokoškolskih obrazovnih aspiracija tijekom srednje škole: intenzifikacija, konvergencija ili stabilnost

Ivana Jugović orcid id orcid.org/0000-0003-0362-0259 ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Teo Matković orcid id orcid.org/0000-0002-3538-1873 ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Boris Jokić orcid id orcid.org/0000-0001-6640-9755 ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska


Puni tekst: engleski pdf 584 Kb

str. 253-284

preuzimanja: 378

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 568 Kb

str. 253-284

preuzimanja: 909

citiraj


Sažetak

Cilj je rada bio ispitati dolazi li do intenzifikacije, konvergencije ili stabilnosti u rodnoj tipičnosti visokoškolskih obrazovnih aspiracija djevojaka i mladića tijekom vremena provedenoga u srednjoškolskom obrazovanju. U istraživanju na uzorku od 13 301 učenika/ca četverogodišnjih i petogodišnjih srednjoškolskih programa ispitana je i uloga srednjoškolskog programa te učeničkih interesa i školskog uspjeha u objašnjenju rodne tipičnosti njihovih visokoškolskih aspiracija. Rezultati upućuju na to da, iako postoje razlike između djevojaka i mladića u rodnoj tipičnosti obrazovnih aspiracija, te su razlike stabilne kroz vrijeme, čime nije potvrđena ni hipoteza rodne intenzifikacije, niti rodne konvergencije. Odabiri djevojaka i mladića kroz godine školovanja ne postaju ni više niti manje rodno stereotipni u odnosu na početak srednjoškolskog obrazovanja. Rezultati regresijskih modela pokazuju da se rodna tipičnost visokoškolskih aspiracija razlikuje s obzirom na strukovno područje/gimnazijski program, i to u očekivanom smjeru: učenici i učenice tipično muških programa aspiriraju tipično muškim studijima i obratno. Školski uspjeh i interesi također su pridonijeli objašnjenju rodne tipičnosti visokoškolskih aspiracija. Uspjeh iz hrvatskog jezika kao i interesi za jezično i biomedicinsko područje predviđaju snažniju aspiraciju tipično ženskim studijima, dok uspjeh iz matematike i engleskog jezika te interesi za tehničko i informatičko područje pridonose aspiraciji tipično muškom studiju. Nalazi ovog istraživanja ukazuju na to da, uz utjecaj rodno obilježenih obrazovnih interesa i postignuća, diferenciranost srednjoškolskog obrazovanja može utjecati na rodno stereotipne obrazovne aspiracije.

Ključne riječi

visokoškolska obrazovna aspiracija; rodna tipičnost; interes za područje; institucionalno okružje; srednjoškolsko iskustvo

Hrčak ID:

243483

URI

https://hrcak.srce.hr/243483

Datum izdavanja:

31.8.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.789 *