Izvorni znanstveni članak
Udžbenici i priručnici glazbe u posljednja dva desetljeća 19. stoljeća u Zagrebu na primjeru Vjenceslava Novaka: prilog povijesti glazbene pedagogije
Marija Benić Zovko
orcid.org/0000-0002-1868-7547
; Vatroslav Lisinski Music School in Zagreb Gundulićeva 4, 10000 Zagreb, Croatia
Sažetak
Glazbeni udžbenici i priručnici 19. stoljeća u muzikologiji su slabo istraženi
povijesni izvori koji svjedoče o razvoju glazbene didaktike i pedagogije toga
vremena. Udžbenik Vjenceslava Novaka Priprava k nauci o glazbenoj harmoniji,
namijenjen polaznicima učiteljske škole, analizira se u odnosu na tekst koji je Novak
objavio 1891. u izvješću škole Glazbenog zavoda. Zajedno s tim tekstom Novakov
je udžbenik značajno doprinio definiciji teorije glazbe, a osobito njezine discipline
koju autor naziva „elementarna nauka o teoriji glasbe“, određenju pedagoškodidaktičkih
načela nastave te stvaranju cjelovitog obrazovnog kurikuluma teorijskih
disciplina. Smisao i značenje tih disciplina autor je tražio u estetici, a konačnu
svrhu bavljenja glazbom vidio je u spoznavanju Boga. Zato je obrazovni proces
shvaćao kao put usmjeren od iskustvenog ka spekulativnom. Udžbenik odražava i
društveno-politički kontekst u kojem je nastao. Estetička i teološka načela Novakova
koncepta teorije glazbe omogućila su da se nastava ostvari kao medij religijskog i
moralnog odgoja, a stavljajući naglasak na narodne pjesme ostvaren je imperativ
poticanja nacionalne svijesti.
Ključne riječi
estetika; Glazbeni zavod; Mažuranićev zakon; teorija glazbe; učiteljska škola
Hrčak ID:
247854
URI
Datum izdavanja:
21.9.2020.
Posjeta: 1.306 *