Filozofska istraživanja, Vol. 40 No. 4, 2020.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi40405
Kapitalna i kapilarna slika Haruna Farockija. Filmski gledatelj između proizvodnje i recepcije
Boris Ružić
orcid.org/0000-0003-4491-4763
; Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Sveučilišna avenija 4, HR–51000 Rijeka
Sažetak
Članak razmatra dva filma Haruna Farockija – Ein Bild (1983.) i Nicht löschbares Feuer (1969.) – te ih dovodi u vezu s teorijskim postavkama Mirzoeffove kontrapovijesti vizualnosti i Rancièreovim argumentima koji se tiču emancipiranog gledatelja. Temeljna je teza da eksperimentalna, semantički nejasna ili nedovršena slika može u epistemološkom smislu biti od vrijednosti gledatelju za političko djelovanje. Rad predlaže nazivlje kapitalna slika i kapilarna slika u svrhe ocrtavanja sličnosti i razlika među različitim oblicima proizvodnje slike. Istraživanje se zaključuje uvidom u emancipacijsku snagu filmske slike u trenucima kada se može vidjeti struktura proizvodnje same slike na ekranu. Objelodanjeni rad koji je sadržan u slici postaje rad gledatelja u demistifikaciji homogenosti njezinih značenjskih kodova.
Ključne riječi
Harun Farocki; emancipacija; gledatelj; vizualna kultura; kapitalna slika; kapilarna slika
Hrčak ID:
251492
URI
Datum izdavanja:
17.12.2020.
Posjeta: 1.957 *