Kineziologija, Vol. 28 No. 2, 1996.
Prethodno priopćenje
Razvojne karakteristike motoričkih i funkcionalnih sposobnosti učenika i učenica osnovnih i srednjih škola
Miloš Mraković
; Fakultet za fizičku kulturu Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Vladimir Findak
; Fakultet za fizičku kulturu Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Dušan Metikoš
; Fakultet za fizičku kulturu Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Boris Neljak
; Fakultet za fizičku kulturu Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Sažetak
S ciljem da se uspostavi sustav normi, odnosno kriterijske vrijednosti za pojedine motoričke i funkcionalne sposobnosti, ispitano je 2400 učenika i učenica u Hrvatskoj, podijeljenih u 12 subuzoraka, tako da je unutar svakoga godišta, od 1. razreda osnovne do završnog razreda srednje škole, obuhvaćeno po 200 učenika i učenica. Mjerenja motoričkih sposobnosti obavljena su primjenom 6 varijabli za procjenu brzine, koordinacije, eksplozivne snage nogu, repetitivne snage, statičke snage i fleksibilnosti, a funkcionalne sposobnosti, u vidu aerobne izdržljivosti, procijenjene su trčanjem.
Uvidom u krivulje razvoja, može se zaključiti kako postoji stalan, iako nejednak trend razvoja u svim varijablama, značajno uvjetovan biotičkim zakonitostima razvoja. Istodobno se može zaključiti kako razvoj sposobnosti koje značajno ovise o utjecaju procesa vježbanja, kao sto su npr. repetitivna i statička snaga, a osobito funkcionalne sposobnosti, nije sukladan poželjnim vrijednostima, što se poglavito odnosi na učenice, koje u tim varijablama imaju značajno nize vrijednosti. Zbog toga rezultati dobiveni ovim istraživanjem ozbiljno upozoravaju da je potrebno poduzeti mjere ne samo radi poboljšanja sposobnosti, nego i zdravlja djece i mladeži.
Ključne riječi
Hrčak ID:
255761
URI
Datum izdavanja:
13.4.1996.
Posjeta: 2.611 *