Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

Razvojne karakteristike motoričkih i funkcionalnih sposobnosti učenika i učenica osnovnih i srednjih škola

Miloš Mraković ; Fakultet za fizičku kulturu Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Vladimir Findak ; Fakultet za fizičku kulturu Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Dušan Metikoš ; Fakultet za fizičku kulturu Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Boris Neljak ; Fakultet za fizičku kulturu Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 976 Kb

str. 57-65

preuzimanja: 816

citiraj


Sažetak

S ciljem da se uspostavi sustav normi, odnosno kriterijske vrijednosti za pojedine motoričke i funkcionalne sposobnosti, ispitano je 2400 učenika i učenica u Hrvatskoj, podijeljenih u 12 subuzoraka, tako da je unutar svakoga godišta, od 1. razreda osnovne do završnog razreda srednje škole, obuhvaćeno po 200 učenika i učenica. Mjerenja motoričkih sposobnosti obavljena su primjenom 6 varijabli za procjenu brzine, koordinacije, eksplozivne snage nogu, repetitivne snage, statičke snage i fleksibilnosti, a funkcionalne sposobnosti, u vidu aerobne izdržljivosti, procijenjene su trčanjem.
Uvidom u krivulje razvoja, može se zaključiti kako postoji stalan, iako nejednak trend razvoja u svim varijablama, značajno uvjetovan biotičkim zakonitostima razvoja. Istodobno se može zaključiti kako razvoj sposobnosti koje značajno ovise o utjecaju procesa vježbanja, kao sto su npr. repetitivna i statička snaga, a osobito funkcionalne sposobnosti, nije sukladan poželjnim vrijednostima, što se poglavito odnosi na učenice, koje u tim varijablama imaju značajno nize vrijednosti. Zbog toga rezultati dobiveni ovim istraživanjem ozbiljno upozoravaju da je potrebno poduzeti mjere ne samo radi poboljšanja sposobnosti, nego i zdravlja djece i mladeži.

Ključne riječi

motoričke sposobnosti, funkcionalne sposobnosti, krivulje razvoja, učenici i učenice osnovnih i srednjih škola

Hrčak ID:

255761

URI

https://hrcak.srce.hr/255761

Datum izdavanja:

13.4.1996.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.611 *